Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Jag vill inte bli påverkad

Dagens inlägg kommer att beröra ett ganska klassiskt diskussionsämne, nämligen Jag är en författare som inte läser böcker av andra författare, för jag vill inte bli påverkad. Jag kan inte låta bli att skaka på huvudet åt hela resonemanget. När jag började skriva Det magiska förbundet lånade jag böcker på biblioteket och köpte e-böcker som jag läste, just därför att jag ville bli påverkad! Dem som jag läste böcker av hade definitivt lyckats med något, genom att de fått sina böcker utgivna, och jag vore dum om jag trodde att jag inte hade något att lära av dem.

Påståendet som ligger till grund för det här inlägget känns fel på alla sätt. Som oetablerad författare har man allt att lära av författare som lyckats få sina böcker utgivna. Enligt min mening är det bara fånigt att tänka att man är rädd att bli påverkad eller att förlora det som är unikt med sitt eget skrivande. Som outgiven skribent/aspirerande författare, är du verkligen säker på att din ”unika” stil är det som läsarna vill ha? Bara för att man har ett unikt sätt att skriva betyder tyvärr inte nödvändigtvis att det är bra och att det kan vara intressant för något förlag. Det är en jobbig lärdom som jag själv fått göra. En etablerad författare, i sin tur, är så pass professionell att han/hon kan läsa böcker av andra författare utan att bli påverkad på så sätt att man förlorar sina läsare. Med andra ord är resonemanget fel på båda sätt!

Man måste givetvis inte läsa böcker som författare, men att låta bli att göra det för att man tror att det ska påverka ens eget skrivande är enligt min mening bara fånigt. Att man är rädd för att medvetet eller omedvetet råka plagiera någon är en annan sak, men strävar man efter att bli en etablerad författare måste man vara så pass professionell att man vet var gränsen går och kunna göra något eget av sina idéer.

Ett svar

  1. Hejsan!
    Du har en Award att hämta hos mig som tack för att du delar med dig så osjälviskt
    http://novellbloggen-razaha.blogspot.com/2012/01/awarder-till-mig-fran-andra-bloggerskor.html

    2012/01/18 kl. 11:04

Kommentera

