Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Cambria?

Jag är glad och överraskad över det stora intresset som ni visat över mina typsnittsbryderier. Tack för alla konstruktiva och intressanta kommentarer jag fått, och tack alla ni som jämförde de olika förslagen och röstade på det ni tyckte bäst om! Kul att se att fler än jag är så pass intresserade av typsnitt. Jag var tidigare inställd på att använda sans serif-typsnittet Calibri, för jag trodde att serifer var helt uteslutna i texter som främst är till för att läsas från en skärm. Flera av er påpekade dock att jag borde använda ett typsnitt med serifer istället, vilket gladde mig, för serifer ser ärligt talat bättre ut än sans serif.

Jag letade en stund bland typsnitten som följde med Open Office och fastnade för Cambria. Vad tror ni? Gjorde även ett test med Book Antiqua, men det blev så kantigt på något vis att det nästan blev jobbigt att läsa.

Jag har även tagit bort anfangen jag använde i det förra utkastet, eftersom det inte gick att infoga något normalstort citattecken före (många av mina kapitel börjar med repliker, därför blir det ett måste att använda citattecken i början). Istället har jag gjort de första orden som kapitäler. Tror ni att det fungerar bra?

9 svar

  1. Det där är MYCKET snyggt och läsvänligt! Mycket bättre!

    2012/01/19 kl. 07:26

  2. Pax

    Ett mycket bra val. Provat på en liten instruktion och för över till läsplatta – kanske bäst hittills

    2012/01/19 kl. 13:14

  3. Jag använder mig utav Cambria och föredrar den framför många andra snitt.😀 Den värsta är nog Times, tror jag.😛

    2012/01/19 kl. 23:02

    • Jag använder faktiskt alltid Times New Roman när jag skriver (känns konstigt att skriva med något annat snitt), men jag avskyr att läsa det! Cambria kändes lite grann som ”yes, där satt den!”🙂

      2012/01/19 kl. 23:13

  4. Times är oftast det typsnitt som förlagen kräver att man ska skriva i när man ska skicka in till dem. Personligen var jag i början inte förtjust i att jag var tvungen att använda Times New Roman, men har faktiskt vant mig och har inte så större problem med det längre.
    Fast det är som du säger: skillnad mellan att skriva med ett typsnitt och att läsa det.
    Just nu har jag vant mig så mycket att jag faktiskt inte klarar av att använda mig av något annat (under skrivarprocessen). Men det händer att man ibland kan ändra typsnitt vid kapitel-titlar. Använder du samma typsnitt vid kapiteltitel som vid vanlig text när du skriver?

    2012/01/20 kl. 02:15

    • Tack för kommentaren! Jag tycker att det är klokt av förlagen att begära alla manus i TNR, för då tror jag att de blir enklare att jämföra med varandra (de blir liksom ”jämlika” på något sätt).
      Mina kapitel brukar aldrig ha några namn utan bara nummer, så jag använder samma typsnitt till dem (dock brukar jag göra dem i fetstil).

      2012/01/20 kl. 02:20

      • Håller helt med där! Och så kan det vara lättare för dem att läsa manusen, då de inte har massa konstiga typsnitt som är oläsliga. Har hört om skräckexempel en förläggare fick in en gång. Hela manuset var oläsligt, och det värsta är ju att man skickar in på papper. Så manuset kunde vara hur bra som helst, det gick bara att inte läsa det så det åkte i papperskorgen.
        Har själv sällan kapitelnamn, men kan hända att jag använder mig av ett annat typsnitt för att göra siffran tydligare/tjockare. Fast allt har lite med vad för typ/genre av manus man skriver med (min åsikt).

        2012/01/20 kl. 02:44

  5. Jag använde Book Antiqua rätt mycket för några år sedan, men efter att jag läste runt på olika förlags hemsidor att de hellre föredrog TNR ändrade jag till det. Nu tycker jag visserligen att Book Antiqua är ganska läsvänligt som utskrift, men inte på skärmen. Tycker Cambria verkar vara en som mer passar till skärm än som utskrift. Bättre och mjukare än Calibri iaf.

    2012/01/22 kl. 01:11

  6. Daniel

    Ska vi nörda ner oss i typsnitt, så:

    Cambria är fint och renderar bra på skärm, men det kan nämnas att det inte följer med OpenOffice, utan är en del av typsnittspaketet i Vista (och Office 2007) [1]. Därmed är det ej heller ett ”fritt” typsnitt, vilket säkert många bryr sig noll om i allmänhet, men ska det användas till tryck el dyl som ligger utanför explicit angivna rättigheter så kan faktiskt rättighetsinnehavaren av typsnittet ha åsikter.

    Licensen genom Vista/Office 2007 innefattar användning av slutanvändare, men var gränsen går är alltid lite flytande (är det ”kommersiellt användande” att publicera på en reklamfinansierad sida?, etc.). Se [2] för Microsofts egna uttalanden.

    I praktiken kommer det säkert inte uppstå problem – men om du ideologiskt vill ha ett fritt typsnitt så är Droid Serif i det närmaste identiskt med Cambria, släppt under en fri licens och specifikt utvecklat för läsbarhet på skärmar (används som standardtypsnitt i Android). Se [3] för mer information.

    [1]: http://en.wikipedia.org/wiki/Cambria_(typeface)
    [2]: http://www.microsoft.com/typography/RedistributionFAQ.mspx
    [3]: http://en.wikipedia.org/wiki/Droid_(font)

    2012/02/29 kl. 10:55

Kommentera

