Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ringen och ironin

Känner att jag bara måste kommentera den 10 år gamla krönikan från Västerbottens-Kuriren (VK) som av okänd anledning åter börjat spridas som en löpeld över nätet. Det hela handlade om att en journalist från VK skrev en krönika som ironiserade över att författare skriver böcker för att tjäna extra pengar på filmprojekt (oklart exakt vilka böcker han syftade på). I krönikan antyds att böckerna Sagan om ringen/Ringarnas herre skrivits efter att filmerna gjorts, vilket har retat upp Tolkienfantaster världen över så till den milda grad att redaktören som lät publicera krönikan har blivit både trakasserad och mordhotad. Tolkienfantasterna har helt missat ironin i krönikan och tror att journalisten/redaktören helt enkelt bara var dåligt pålästa.

Vad ska man säga? Det här har blivit fel i alla ändar. Dåligt genomförd ironi är ingen anledning till att någon ska behöva bli hotad eller trakasserad! Nog för att det med all sannolikhet var en usel krönika (jag har inte läst den), men det är inget som motiverar sådana övertramp. Blotta tanken att någon kan ta till sådana metoder för en boks skull får mig att må dåligt. Nog för att det inte handlar om den skarpaste krönika som skrivits, men vi är ute på farlig mark om Tolkiens böcker faktiskt inte får ifrågasättas utan att det slutar såhär. Anser man att någon har fel får man helt enkelt skriva ett genmäle och föra fram sin egen mening, svårare är det inte.

Men förhoppningsvis har detta även lärt oss att all ironi inte är bra ironi och att ironi inte alltid fungerar. Ibland är det faktiskt bättre att vara rak och tydlig än att linda in någonting i tjusiga formuleringar och tro att man har skrivit någonting riktigt bra. Den där krönikan var uppenbarligen inte bra. Men som Voltaire (eller möjligtvis Evelyn Beatrice Hall i sin bok om Voltaire) sade: Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.

Uppdatering 120124: Jag insåg först efteråt att artikeln på DN (som låg till grund för det här inlägget) var från 2003! Eftersom den var den mest lästa artikeln på DN igår 120123 trodde jag i min enfald att den var nypublicerad. Med anledning av detta har jag gjort vissa ändringar. Det allra mesta som jag skrivit är dock lika giltigt ändå eftersom det här inlägget i första hand handlar om ironi som inte når ända fram.

Kommentera

