Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

En hyllning till MTM!

Myndigheten för tillgängliga medier är en statlig myndighet som ser till att ta fram anpassade medier för personer med olika former av läshandikapp. Dessa anpassade medier är i första hand talböcker och punktskriftsböcker. För mig (som har problem med bland annat synen) och andra som av olika anledningar har svårt att läsa vanliga böcker, är MTM:s utbud en riktig guldgruva. Det består av mer än 80 000 böcker, och det är få titlar som jag sökt, men inte hittat, där! (Till och med ett verk som På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust finns där – 132 timmar tar det att lyssna igenom den!)

Självklart önskar jag att kunde läsa böcker på ”det vanliga” sättet, som förut, men tyvärr blir saker och ting inte alltid som man önskat, och då jag inte kan läsa böcker på det sätt jag brukade är jag mycket glad att jag istället kan lyssna på dem. MTM gör att alla människor har möjlighet att ta del av i stort sett alla böcker som ges ut. Utbudet består, utöver de mest välkända skönlitterära böckerna, även av en hel del egenutgivna böcker samt fackböcker.

Det är bara att buga och bocka, tack för att ni finns!

Uppdatering: Eftersom tidigare TPB (Talboks- och punktskriftsbiblioteket) numera går under namnet MTM har jag uppdaterat inlägget utifrån det.

Kommentera

