Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Slitna uttryck i medierna

Ni som har följt min blogg vet att jag gärna tar upp exempel på uttryck som ofta förekommer i medierna och inte alltid tjänar något syfte. Ibland har de använts så mycket att de har börjat förlora sin mening, och ibland undrar man om den som använder dem riktigt vet vad de innebär. Här kommer ytterligare några tragiska exempel:

*”Hånet mot …” Det är klart, varenda gång någon behagar skämta med någon välkänd och stenrik skådespelare eller artist så är det frågan om ett hån. Moralpaniken lurar verkligen kring hörnet. Offentliga personer tål faktiskt att man skämtar med dem, tro det eller ej!

*Slår larm. Det här uttrycket verkar dyka upp ett par gånger i veckan. Någon ”slår larm” om någonting. Hur gör man egentligen när man slår larm? Ringer 112 och talar med andan i halsen om att svensken får i sig alldeles för mycket kolhydrater i förhållande till proteiner? Skriver ett trött pressmeddelande som man skickar till de större redaktionerna? Lutar åt det senare va? Tycker att det börjar bli dags att hitta ett uttryck som inte låter fullt så dramatiskt, kanske förvarnar eller något liknande.

*Hotar. Kommunpolitikerna hotar med att lägga ned någon skola inom kommunen, märkligt nog åker de aldrig dit för olaga hot. Jag tycker att ordet ”hotar” används lite väl frikostigt i nyhetsrapporteringen, för mig är ett hot någonting som riskerar att skada någons hälsa eller välbefinnande. Riktigt så illa är det sällan när någon ”hotar” om något i medierna.

*Kultförklarad. Senast var det Fleetwood Mac som uppgavs vara kultförklarade. Menar medierna på fullt allvar att ett av världens genom tiderna bäst säljande band är ”kultförklarat”? Är Elvis också kultförklarad? När någonting är kult föreställer jag mig att det är en liten grupp som dyrkar något som för den stora massan är relativt okänt. Det här ordet används ofta, men det anges i stort sett aldrig på vilka grunder man kallar något kultförklarat. Det är ett så kallat vesselord, ett ord som man kan slänga sig med utan att behöva motivera att man använder det.

*”Skadades inte fysiskt”. Att använda det där uttrycket var förmodligen ett sätt att rätta till ett fel, nämligen att antyda att ingen blev skadad bara för att inga kroppsliga skador uppstod. Men istället gör man det hela ännu värre och ännu mer fel, för i min värld är en psykisk skada precis lika illa som vilken kroppslig skada som helst. Tänk om, tänk rätt! En skada är en skada, vare sig den sitter på kroppen eller i själen. Att säga att ”ingen skadades fysiskt” är för mig att se ned på de själsliga skador som kan ha uppstått.

*Uppskattar. Jag tycker inte att det finns någon anledning att använda det här ordet i andra sammanhang än såna där man berömmer något. Om det handlar om en beräkning så säger man bedömer eller beräknar istället. Det är få ord som så ofelbart leder till skrattretande missförstånd som just detta!

*Världspremiär. Ett bra sätt att få någonting att verka större än det faktiskt är. Inte sällan används det här ordet om någonting som är en rent svensk angelägenhet, och då blir det bara skrattretande. Och ärligt talat, finns det verkligen någon som blir det minsta imponerad av att någon ståtar med att det är ”världspremiär” för något?

*”Tredje gången gillt.” Ett luddigt uttryck som ofta används rutinmässigt om någon exempelvis ställer upp för tredje gången i Melodifestivalen. Jag tolkar uttrycket som att ”lyckas vid tredje försöket efter att ha misslyckats två gånger tidigare”, men det är inte nödvändigtvis i såna sammanhang som uttrycket används.

*”Får sparken.” Det är en viss skillnad mellan att bli avskedad och att bli omplacerad. Läser man vidare i texten visar det sig i regel att det är det senare som är fallet.

(Om du inte har läst mina tidigare inlägg på samma tema så hittar du dem här och här.)

4 svar

  1. SV: Jo jag har Spotify. Men grejen är den att jag har det Spotify som är gratis så jag lyssnar alltid slut på mina låtar, haha.

    2012/02/02 kl. 08:09

  2. Du har så rätt. Personligen har jag slutat läsa dagstidningarna eftersom de bara gör mig arg. Journalistik har en tendens att älska klyschor och gör slarvsylta av språket. Ryssvinter? Tysksommar? Snökanonen? Suck.

    2012/02/02 kl. 10:04

  3. Kati

    Jag har en egen: ‘tvingas’ som jag tycker missbrukas något helt enormt. Så fort något går emot en kändis, tex, så heter det att de ‘tvingas’ göra ditten eller datten. Larvigt, tycker jag.

    2012/02/02 kl. 14:35

    • Tack för kommentaren! Håller med, ”tvingas” är också ett missbrukat uttryck. Lägger det på minnet efter nästa gång jag skriver ett sånt här inlägg.

      2012/02/02 kl. 14:56

Kommentera

