Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Varför ska du läsa Skuggan över Dianor?

I dagens inlägg tänker jag svara på frågan varför just du ska läsa min bok Skuggan över Dianor. Det finns många anledningar till det. Det magiska förbundet är ett mäktigt epos i sju delar. I första delen får du lära känna de personer och den konflikt som ligger till grund för serien. Allt som kommer att vara viktigt för kommande delar presenteras. Men det är givetvis inte bara därför du ska läsa den, för även om det är en del av en serie är det givetvis en bra bok i sig.

Fantasy har varit min favorit bland alla litterära genrer sedan jag var i tioårsåldern. Jag har aldrig haft ambitionen att revolutionera den eller ”uppfinna ett nytt hjul”, men däremot har jag heller inte varit ute efter att göra samma sak som redan gjorts många gånger tidigare. Jag tog de delar av fantasyn som jag verkligen tyckte om och arbetade vidare på det. I Skuggan över Dianor finns magi, monster, svärd, skattjakter, strider, ett kungarike som hotas och kampen mellan det goda och … nej, jag menade såklart kampen mellan två parter som tycker olika! Just det där elementet med ”kampen mellan gott och ont” är något som jag inte gillar inom fantasyn. Det är inte författaren som ska avgöra vem som är god eller ond, det är läsaren som ska avgöra det! Det finns med andra ord ingen som är ”god” eller ”ond”, däremot finns två sidor som tycker väldigt olika och som utkämpar en strid mot varandra.

Något annat som jag ofta saknat inom fantasyn är det mer vardagsnära, det som man kan relatera till från sitt eget liv, som kontrasterar mot det överdådiga som genren oftast förknippas med. Min huvudperson Elio är ingen oövervinnerlig hjälte som klarar vad som helst med svärdet i handen. Tvärtom är han en ganska rädd och osäker person som ofta ångrar sitt livsval men ändå försöker leva upp till allas förväntningar på honom. Jag valde avsiktligt osäkerheten kring sitt livsval som ett bärande tema i boken. Det är inte bara Elio som måste ställa sig frågan Valde jag verkligen rätt? Även hans motståndare måste ställa sig den frågan. Mitt liv var tämligen kaotiskt under tiden då Det magiska förbundet kom till, och detta avspeglas tydligt. Genren är fantasy, men tankarna och känslorna är verkliga. Fantasy innebär inte att naturlagarna upphör att gälla, det betyder bara att det inte är just din och min verklighet som skildras.

Finns det någon the chosen one? Finns det verkligen någon blivit utvald att rädda världen? Ärkemagikern Zamudar låter kidnappa överbefälhavarens son i rädslan för att han är den som kommer att bryta det magiska förbundet. Men vad är det som säger att han har rätt? Nej, det är inte ens någon spoiler att avslöja att här inte finns någon som är utvald. Den utvalde finns i andra fantasyböcker, men inte här.

Skuggan över Dianor rymmer både spänning, skattjakter och storslagna strider, men även ett stort mått av eftertanke. Här finns humor och en hel del romantik, men även sorg och det oundvikliga sökandet som vi nog alla någon gång ställts inför. Jag har i första hand skrivit för barn, men ingen som känner sig tilltalad av äventyr och eftertanke borde känna någon tvekan inför att läsa.

6 svar

  1. När och var kan man få tag i boken?🙂

    2012/02/05 kl. 12:54

    • Den finns på min hemsida😉
      Finns även på kapitel 1, men e-boksversionen på min hemsida är roligare att läsa.

      2012/02/05 kl. 17:35

  2. Manne Fagerlind

    Blir sugen! Känner att jag är på väg in i en fantasyperiod snart … men har några realistiska romaner som jag vill läsa först.

    2012/02/06 kl. 00:49

    • Tack för kommentaren! Det är bara att spara den tills du får tid över🙂

      2012/02/06 kl. 00:52

  3. Härlig presentation, man får mersmak! Jag funderar själv på det här med e-bok. Jag har ingen ipad och gillar att läsa i sängen …

    2012/02/06 kl. 22:36

    • E-böcker är toppen! Det kommer en hel serie inlägg senare i februari som handlar om hur det gick till att göra e-bok av ”Skuggan över Dianor”🙂

      2012/02/07 kl. 00:11

Kommentera

