Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Den provocerande teknologin

Känner att jag behöver skriva det här inlägget för att kommentera den här krönikan i SvD, där Annina Rabe förfasar sig över att dagens barn inte lär sig att bläddra i en bok på grund av att de använder läsplattor. Hon skriver bland annat följande:

Att uttrycka bakåtsträvande åsikter när det gäller ny teknik är som bekant något av det mest provocerande man kan göra i dag och leder ibland till förlöjligande för resten av livet – vi minns alla Ines Uusmans ”internet är en fluga”.

Jag känner inte alls igen mig i detta. Själv upplever jag snarare att man ibland kan få det tufft som förespråkare av ny teknik. Oavsett vad det handlar om verkar det finnas någonstans i bakgrunden att det här är ändå bara en fluga. Varför vill folk lyssna på grammofon när man kan gå på konsert? Se på ljudfilm när det finns stumfilm? Se på färgfilm när det finns svartvitt? Läsa e-böcker när det finns tryckta böcker? Historien känns igen. Att tala sig varm för ny teknik är inget man gör ostraffat. Jag har mött hårda mothugg från dem som inte alls tycker om e-böcker eller andra former av uppdaterad teknik. Min upplevelse är snarare att det är provocerande att tala för ny teknik, eftersom den såklart bara är en fluga som snart är borta. Ines Uusmans berömda uttalande är ett exempel på hur det brukar låta. På ett annat ställe i Rabes krönika står:

Utbildningsminister Jan Björklund fick rejält på pälsen från alla möjliga håll i förra veckan när han upprördes över att lågstadieskolorna i Sollentuna kommun helt bytt ut papper och penna mot läsplattor.

Jag blev positivt överraskad över det motstånd som mötte Jan Björklund för sitt uttalande. Jag trodde att hela landet skulle hålla med honom och att varenda kvällstidningsläsare skulle ”rasa” mot lågstadieskolorna i Sollentuna. För mig kändes det som ett välkommet exempel på att Sverige kanske äntligen är redo för framtiden. Jag förstår inte alls varför Ines Uusman blivit förlöjligad för sitt uttalande, det verkar finnas en Uusman i stort sett överallt som tänker samma sak om varje ny teknisk landvinning som görs.

Ett svar

  1. Bra skrivet! Jag länkar till Fb!

    2012/02/10 kl. 05:39

Kommentera

