Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det förbjudna ordet

Jag var egentligen färdig med Skuggan över Dianor, men i samband med att jag arbetade med e-boksversionerna av den upptäckte jag att ordet plötsligt stod på ett ställe. Plötsligt brukar anses vara ett ”förbjudet” ord. Jag är inte helt säker på varför det anses förbjudet, men jag läste någonstans att det bör förekomma högst en gång per bok. Det är inget ord som jag personligen brukar reta mig på, men uppenbarligen är det ett ord som retar många andra (vilket för mig är skäl nog att vara sparsam med det). Förhoppningsvis förekom väl inte ordet på så många ställen i texten? Det visade sig strax att ordet plötsligt förekom hela 77 gånger i en text på knappa 88 000 ord! Det var bara att sätta igång och börja redigera texten ännu en gång.

Alla regler är inte till för att följas, och vissa konventioner kan faktiskt utmanas, men som förhoppningsfull skribent som kämpar för att mina verk ska bli lästa kändes det definitivt inte som att det var dags att utmana förbudet mot plötsligt. Därtill insåg jag snabbt att egentligen ingen av de 77 förekomsterna var direkt nödvändig för handlingen utan kunde rensas bort tämligen enkelt. Många av förekomsterna kunde tas bort utan att jag ens behövde ersätta ordet med något annat.

Jag är i första hand ute efter att berätta en bra historia, och om jag vill utmana eller provocera så vill jag göra det genom handlingen snarare än genom mitt språkbruk. Dessutom blev texten betydligt bättre utan alla plötsligt. I den version av texten som finns tillgänglig förekommer ordet ingenstans.

10 svar

  1. Katarina

    Att säga att det är förbjudet tror jag är att ta i lite …🙂 visst, man ska nog vara försiktig med det, precis som med adverb, och som du säger inte använda det där det inte behövs, men att förbjuda det helt och hållet är nog att överdriva. Jag tror inte att någon skulle bli provocerad av att det stod ‘plötsligt’ i boken och dissa hela författarskapet, dessutom är inte alla som läser författare så de skulle förmodligen bara skumma förbi det om det endast förekommer på ett par ställen i boken.🙂 Det är när man överanvänder det som det blir fånigt.

    2012/02/09 kl. 08:32

  2. Jag är lika sparsam med att använda ”plötsligt” pga anledningen du nämner. Det har till och med gått så långt att jag känner mig dum varenda gång jag använder mig av det, att ordet ser otroligt fult ut och att jag är sämst som inte kan skriva ordentligt. Det här gnager hela tiden i huvudet och jag skulle bra gärna vilja veta varför man inte bör använda det så ofta. Men kanske är det som med adjektiv och adverb, vissa föredrar det medan andra inte gör det:/

    2012/02/09 kl. 11:54

  3. Men självklart tycker jag att ord som inte tillför något till handlingen borde rensas bort.

    2012/02/09 kl. 11:55

  4. Angelika Ewenson

    Oj, nu känner jag att det är dags att korrekturläsa igen! jag har inte haft minsta aning om att det är ett ”förbjudet” ord:-/ haha, såna saker det finns för folk att reta upp sig på😉

    2012/02/09 kl. 14:02

  5. Sara Swietlicki

    Jisses. Jag har inte tänkt på det, mer än att använda det sparsamt. Det blir till att korrläsa allt en gång till och ta bort dem… Jag har bara 65 000 ord, och har säkert över 200 plötsligt med i texten… Tack för att du tog upp det!!🙂

    2012/02/09 kl. 14:19

  6. LOOOOOOOOOOL!!!😀

    2012/02/10 kl. 05:38

  7. Ping: Korrekturläsning är ett oändligt arbete « A. V. Ewenson

  8. Har aldrig hört att det är förbjudet. Det är väl ett ord som alla andra?! Är det inte mest fåfänga, att vilja vara som de ”riktiga” författarna?

    2012/02/10 kl. 19:18

    • Självklart ska man ta alla ”förbud” med en nypa salt. Man måste ju själv avgöra vad som blir bäst. Men det rådde ingen tvekan om att de där 77 plötsligt som förekom i mitt manus inte gjorde det bättre. Det hade varit ett störande moment i läsningen.
      Ordet ”att” förekom förresten 132 gånger i ett enda kapitel, men det tror jag inte att någon skulle reagera på. Vissa ord utmärker sig helt enkelt mer än andra.

      2012/02/10 kl. 19:24

  9. 😀

    2012/02/10 kl. 19:33

Kommentera

