Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Grönt är ingen snygg färg

”Grönt är ingen snygg färg” var ett konstaterande som dök upp när jag och några skribentvänner diskuterade att en känd bloggare med initialerna KZ ska debutera med en kokbok till våren (varför jag bara skriver initialerna beror inte på att jag vill ”skydda” henne, utan för att jag tycker att hon redan har fått fullt tillräckligt med uppmärksamhet). De flesta som deltog i diskussionen var mycket negativt inställda till den stundande debuten, men en av oss var skiljaktig och ansåg att vi andra nog bara var avundsjuka. Jag har själv redan kommit ut som avundsjuk, så för min del är det ingen tvekan om att jag är avundsjuk, men det är intressant att vända på resonemanget: Kan man kritisera någon utan att vara avundsjuk?

Mitt svar är självklart! Jag kan faktiskt tycka och ha åsikter inte som avundsjuk strävande skribent utan som bokköpare och läsare! Förutom att jag själv är producent av texter är jag även konsument. Om jag inte uppskattar en idé till en bok (eller för den delen en författare), då konsumerar jag inte den boken. Det har inget med avundsjuka att göra, jag konsumerar gärna böcker av författare som jag är avundsjuk på om jag känner att de böckerna ger mig något. Jag kommer inte att konsumera KZ:s bok, för jag vet redan nu att den inte kommer att ge mig något (jag har för den delen aldrig i mitt liv köpt en kokbok och har heller inga direkta planer på att göra det).

Så med andra ord: Man kan vara kritisk utan att vara avundsjuk! Somliga har helt enkelt alldeles för bråttom med att hävda avundsjuka.

Kommentera

