Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Att skapa en e-bok, del 1

I dagens inlägg tänkte jag helt enkelt berätta litet grann om hur det gick till att skapa e-boksversionen av Skuggan över Dianor. Jag tänker inte gå in på grunderna eftersom jag redan gjort det tidigare (se här för epub och här för pdf), utan kommer istället att berätta om arbetet med just den här e-boken. Det hela blev ett mycket intressant projekt med tanke på att jag aldrig tidigare gjort en sättning för en hel roman. Jag börjar med att berätta om arbetet med pdf-versionen.

Tanken var från början att jag skulle se till att lära mig Scribus (ett gratis layoutprogram som påminner om InDesign), men jag insåg att det skulle ta mycket lång tid. Dessutom var det ju en e-bok jag skulle göra, inget tryckoriginal, och därför bedömde jag att OpenOffice.org skulle räcka till.

Typsnittet Cambria valdes i samråd med er läsare. Teckenstorleken blev 12, precis som i originaltexten. Tanken var att varje sida skulle rymma litet drygt 300 ord, och med 12 punkters storlek blev så fallet. (Detta kom jag fram till genom att jämföra med ett stort gäng tryckta böcker.) Varje ny rad har 0,25 cm indrag. Marginalerna är de som var förinställda, jag bedömde att de inte behövde ändras. Kapitelsiffran gjordes med 32 punkters teckenstorlek och de tre första orden i varje kapitel gjordes som kapitäler i 14 punkters storlek.

Arbetet med pdf-versionen gick relativt enkelt och smärtfritt. Jag tvingades lägga in ett antal extra radbrytningar för att vissa sidor inte skulle bli en rad kortare än övriga sidor. Detta beror på att raderna hålls ihop i och med att de tillhör samma stycke. När en radbrytning läggs in luras programmet att tro att raderna inte tillhör samma stycke, och därigenom kan man få varje sida att bli lika lång.

Ett lika ovälkommet som oundvikligt problem som dök upp under arbetet var de så kallade änkorna (widows), dvs. en ensam rad överst på en sida. Enda sättet att undvika dem var tyvärr att låta föregående sida bli en rad kortare, men lyckligtvis förekom det bara på enstaka ställen. Det närbesläktade problemet med hittebarn (orphans) förekom inte eftersom jag inte hade några blankrader i originaltexten.

Imorgon berättar jag om arbetet med att skapa samma e-bok i epub-version!

Kommentera

