Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Att skapa en e-bok, del 2

Dagens inlägg tar vid direkt där gårdagens slutade. Idag tänker jag berätta om arbetet med att skapa e-boksversionen av Skuggan över Dianor i epub-format. Jag kommer dock inte att gå in i detalj på hur Sigil fungerar eftersom det står om det i andra inlägg. Den som vill veta mer om grunderna kan läsa det här inlägget, som täcker det man bör känna till.

Epub är tillsammans med pdf det mest använda formatet för e-böcker, men jag misstänker att många här i Sverige inte är alltför bekanta med det. Den som vill veta allt kan läsa den här artikeln på Wikipedia (undertecknad har haft ett finger med i dess tillkomst), men i korthet kan sägas att epub är ett format som tillåter att texten flödas om, det vill säga att texten anpassar sig beroende på hur stor skärm man läser ifrån. Det finns inga riktiga sidor att tala om och layouten blir inte lika exakt som med pdf (eller i tryckta böcker), men genom att ge upp exaktheten i layouten vinner man andra fördelar. Epub-formatet gör det möjligt att själv välja typsnitt och teckenstorlek. Om man vill läsa texten på en smartphone eller annan mindre skärm är epub definitivt att föredra.

Nej, det var inte enkelt att göra epub-versionen av Skuggan över Dianor, men det var i första hand min ovana som gjorde att det blev svårt. Den första versionen jag gjorde var svårläst och i fel typsnitt. All text hamnade i en enda klump (radbrytningarna försvann). Ett sådant problem är enkelt att lösa för hand med en kortare text, men det går givetvis inte med en hel roman. Problemet måste lösas! Det krävdes en del trial and error innan det hela blev som jag ville, men ingen behöver känna sig avskräckt från att skapa en e-bok i epub-format. Efter litet googlande visade sig lösningen vara lika enkel som oväntad. Genom att spara min originaltext (alltså den oformaterade texten direkt från ordbehandlingsprogrammet) som en html-fil, och sedan importera denna i gratisprogrammet Calibre öppnades en oväntat enkel lösning. Calibre kunde utan bekymmer konvertera html-filen till en epub-fil.

Vissa problem kvarstod dock. Några brytningar mellan kapitlen hade hamnat fel (detta var dock egentligen en struntsak i sammanhanget). 36 kapitel råkade bli 37, men detta avhjälptes snabbt med gratisprogrammet Sigil, där det är enkelt att sammanfoga eller dela upp kapitel (i det här fallet högerklickade jag på det felaktiga kapitlet och valde merge with previous). Att Calibre lyckades med att sätta alla kapitel utom ett på rätt ställe tycker jag ändå är fantastiskt. I Sigil markerade jag även vilken sida som var omslag och ”copyright page” (detta görs genom att högerklicka på mappen Text och sedan välja add semantics). Svårare än så var det faktiskt inte!

(Blanda för allt i världen inte ihop programmet Calibre med typsnittet Calibri, som jag har en förmåga att göra …)

Kommentera

