Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Några tankar på Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag har genom åren varit en mycket kluven dag för mig. Jag minns alltför väl högstadiet och gymnasiet där man, av oklar anledning, kunde köpa rosor åt någon, vilka sedan delades ut till dem som fått rosorna. Somliga killar på skolan hade famnen närmast full med rosor. Jag, och många andra, fick aldrig några rosor. Det rådde aldrig någon tvekan om vilka som var populära och vilka som tillhörde ”utegänget”. Det kändes som ett mycket utstuderat sätt att sortera människor i olika kategorier, bra och dåliga.

Anledningen till att jag skriver det här inlägget är att jag har förstått att den avskyvärda traditionen fortfarande förekommer (även om den så bara förekommer på en enda skola är det illa nog!). Det behövs inte fler saker som får människor att känna sig utanför, fler saker som ger unga människor känslan av att inte duga till. Den som vill ge rosor till någon kan faktiskt göra det utanför skoltid. Jag ångrar verkligen att jag inte sa ifrån om det där redan under min skoltid, men då var jag allt för upptagen att fundera över varför jag inte tillhörde den lyckliga skaran som fick rosor. Risken hade troligtvis även funnits att jag fått veta att ”Det där tycker du bara för att du inte får några rosor själv!”, eftersom folk kan vara ganska obarmhärtiga emellanåt (vilket jag lärde mig efter många års mobbning i skolan).

Idag är jag lyckligt gift, och jag och min fru har under alla våra år tillsammans firat Alla hjärtans dag lika noga som vi firar födelsedagar och julafton. Men minnena av rosorna som delades ut i skolan finns fortfarande kvar. Jag lider med alla dem som inte fick någon ros idag. Livet är nog jobbigt som det är utan att någon behöver ännu fler anledningar att känna att man inte duger till!

Kommentera

