Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Så var det dags igen

Så var det dags igen för ännu en tröttsam diskussion om skrivmaskin/skriva för hands kontra att skriva på dator. Det här gamla uttjatade diskussionsämnet väcks till liv igen med jämna mellanrum, men givetvis är det inget nytt som tillförs diskussionen, utan den rullar på i samma gamla väl upptrampade hjulspår som tidigare. Den här gången är det DN som tagit upp diskussionen genom den här artikeln. Dess rubrik (”Prosaiskt val ger litterär kvalitet”) är utmanande och provocerande, men har givetvis ingen täckning i artikelns innehåll. Artikeln citerar den rumänske författaren Mircea Cartarescu som säger såhär:

Allt handlar om hur du vill att din text ska bli. Om du vill att den ska vara väldigt snabb och rakt på sak då ska du skriva på datorn. Men om du ser skrivandet som långsamhetens konst, som jag gör, då skriver du också så långsamt som möjligt […]

Eh, nej. Vad finns det för konkreta belägg för att en bok blir bättre ju längre tid den tar att skriva? Personligen tror jag att det är precis tvärtom, jag tror att en bok blir sämre av att arbetas med år ut och år in, utan att författaren verka komma någonstans med den. Jag citerar en annan författare ur samma artikel:

En tom datorskärm får mig att vilja kräkas. Datorn befrämjar inte det goda skrivandet, säger Niven Govinden till tidningen och hävdar i samma andetag att ett linjerat anteckningsblock inte på samma vis ”sätter sig till doms” över författaren.

Hur många gånger jag än läser ovanstående meningar får jag inte ut något vettigt ur dem. Vad finns det som på allvar säger att en bok blir bättre om den är skriven på annat sätt än med dator? Vad som får mig att vilja kräkas är pretentiösa uttalanden som någon slängt ur sig bara för att man vet att man kommer att få uppmärksamhet. Jag imponeras inte det minsta av att höra om någon som skriver för hands eller skriver på skrivmaskin, lika lite som jag blir imponerad av att någon har en telefon med nummerskiva eller en svart/vit tv. ”Sätter sig till doms över …”, pretto, någon?

Nej, alla ni bakåtsträvare som gör ett sådant nummer av att ni inte skriver på en dator, ni verkar ha missat det faktum att era böcker också måste in i en dator för att kunna bli till en produkt som gör att ni når era läsare. Era böcker har också varit en pdf-fil när den skickades till tryckeriet. Det börjar bli ganska tröttsamt med alla som gör ett nummer av att de inte skriver på dator. Det är varken svårt eller beundransvärt att skriva för hands eller på skrivmaskin. Däremot innebär det massor av extra kostnader och extra arbete innan det går att göra till en färdig produkt som går att läsa.

Imponerande? Inte särskilt.

Antar att ni tycker att allt var bättre innan den lymmeln Gutenberg uppfann tryckpressen och alla böcker måste skrivas av för hands? Ska man göra ett nummer av att man skriver för hands ska man väl åtminstone göra det ordentligt hela vägen, inte fuska med såna nymodigheter som tryckpress!

(För tidigare inlägg på samma tema se här och här.)

2 svar

  1. Jag säger bara en sak… kultursnobbar. Egentligen ville de nog att vi satt kvar i våra grottor och målade på väggarna.

    2012/02/14 kl. 09:43

  2. Att skriva för hand var något jag alltid gjorde förr, tiden innan vi fick dator till hemmet. Minns hur roligt det var att fylla block efter block med historier, men jag kunde aldrig gå tillbaka och ändra (eftersom jag för det mesta alltid använder bläckpenna) som jag kan göra i ett textdokument. Därför blev marginalerna fulla med anteckningar och pilar som visade var ändringar skulle vara. Mao, rörigt.

    Det har väl sin charm att skriva för hand, jag är ju trots allt uppvuxen med det, men jag ser många fler möjligheter med datorn. Vill man lägga till ett stycke några sidor tillbaka gör man bara det. Punkt. Ska man göra det i ett block måste man nästan ta fram sax och tejp, men det blir ännu krångligare om man har skrivit på båda sidor av bladet. Och till de som påstår att de gör ett bra jobb från början genom att skriva för hand (eftersom de förmodligen räknar med att bara behöva skriva det en gång) – har ni tänkt på att en redaktör sågar sönder texten i alla fall och ber om ändringar?

    Så, nä, jag tror inte att det blir bättre kvalité bara för att man använder pennan.

    2012/02/14 kl. 10:54

Kommentera

