Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Fantasy är inte bara för barn!

Det är inte ofta jag går med i Facebookgrupper, men en grupp som jag aldrig tvekade att gå med i var Vi som vill ha fantasy på bibliotekens vuxenhyllor. Gruppen startades som en protest mot bibliotekens märkliga policy att placera alla fantasyböcker bland barn- och ungdomsböckerna. Besluten är helt vansinniga, för alla fantasyböcker är definitivt inte barnböcker! Fantasy är en mycket bred genre som omfattar böcker skrivna för såväl barn som vuxna. Att välja att per automatik klassa fantasy som barnlitteratur är givetvis ett ”politiskt” beslut och inget beslut som har med böckernas innehåll att göra.

Fantasy är, trots att det är en mycket populär genre, tämligen styvmoderligt behandlad och detta är ännu ett uttryck för den status av fullitteratur som fantasyn fått. Uppenbarligen är det någon som känner sig hotad, men jag begriper inte varför. Det enda som egentligen skiljer fantasyn från annan litteratur är att det inte är just din eller min verklighet som skildras. Alla vill inte läsa böcker om sådant som de ändå upplever 24 timmar om dygnet. Ibland vill man faktiskt uppleva någonting annorlunda, och de som skriver sådan litteratur ska inte behöva diskrimineras genom att deras böcker placeras på avdelningar på biblioteken där deras läsare inte hittar dem. Somlig fantasy (bland annat den som jag själv skriver) är onekligen riktad till barn, men det är långt ifrån all fantasy som är skriven för barn! Jag avslutar det här inlägget genom att citera texten som skrivits om verksamheten i den aktuella Facebookgruppen:

Fler och fler bibliotek runt om i landet plockar bort fantasyböcker (och närliggande genrer) från vuxenhyllorna, för att istället placera dem på ungdomshyllor eller till och med i särskilda tonårsrum. Det tycker vi är synd!

2 svar

  1. Ha, den gruppen ska jag genast leta upp!
    Det gör mig vansinnig att hitta uppenbar vuxenfantasy på barnhyllorna (eller ungdomshyllorna), både för att det, som du säger, känns som att fantasyn är minst sagt styvmoderligt behandlad och placerats på en specialhylla avskild från den ”riktiga” litteraturen, men också för att en hel del fantasy innehåller grovt våld, våldtäktsskildringar, tortyr och andra otrevligheter jag verkligen inte tycker lämpar sig för barn i kanske tioårsåldern som botaniserar på den där hyllan. Ta t ex ”A Song of Ice and Fire”, som skildrar en mycket mörk, våldsam, hämndfixerad och kvinnofientlig värld – som vuxen kan man ju sätta de skildringarna i ett sammanhang, som barn kanske man tror att författaren faktiskt tycker att de värderingarna är vettiga.

    2012/02/17 kl. 11:22

  2. Håller fullt med dig.
    Jag skriver i just denna genre och vill inte med mina böcker bestämma ålder på den som läser.
    Vem bestämmer för vilken ålder fantasy är för? Finns det verkligen litteratur som är finare än någon annan? Känns förlegat….

    2012/02/17 kl. 12:03

Kommentera

