Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Idag dissar vi prequels

Jag går rakt på sak: Jag gillar inte prequels, vare sig det är i form av böcker eller filmer. För min del känns det som att en prequels främsta syfte är att möjliggöra en uppföljare när det egentligen inte går att utveckla en historia ”framåt”, då gör man en uppföljare ”i andra änden” av kronologin istället.

Min främsta invändning mot prequels är att det känns som att startpunkten för handlingen i en prequel blir tämligen godtyckligt vald. Ingen berättelse börjar ju med att världen skapas, man väljer bara en startpunkt litet tidigare, men även till en prequel finns det ju en bakgrundshistoria, någonting som har hänt tidigare, så med andra ord skulle man rent teoretiskt kunna skriva prequels i all oändlighet. Gör inte det, det är bättre att koncentrera sig på själva ”huvudspåret” istället, tycker jag.

Det som nog dock de flesta kommer att tänka på när ordet prequel nämns är antagligen Star Wars pt. I-III, och jag känner därför att jag måste säga något till deras försvar. Jag älskar de filmerna (med viss reservation för första filmen). Jag har aldrig betraktat dem som en prequel, utan har istället alltid betraktat alla sex filmer som en sammanhållen serie. Jag tycker närmast att det var ett genidrag av George Lucas att göra filmerna i ”fel” ordning, för annars tror jag att publiken skulle haft svårt att acceptera Anakin Skywalkers/Darth Vaders resa från god till ond.

2 svar

  1. Jag har windows så jag ska ladda ner det😀 Tack så mycket!

    2012/02/20 kl. 19:22

  2. Det var ett svar från en kommentar från min blogg alltså🙂

    2012/02/20 kl. 19:23

Kommentera

