Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Är alla böcker kopior av varandra?

Jag läste någonstans att det var någon som sagt att det egentligen bara finns två olika historier: Någon gör en resa eller En främling kommer till stan. Jag har även hört andra varianter av det hela. I ”landet lagom” känns det ibland som att det bara finns två typer av människor, två ytterligheter: De som tror att ingen fråga egentligen har något svar (dvs. de som aldrig låter sig nöjas med ett svar på en fråga för de tror att det hela tiden även kan finnas andra svar), samt De som verkar tro att alla världens frågor kan besvaras med en eller par meningar. Resonemanget om att det bara finns två olika historier kommer givetvis från det senare lägret. Det här inlägget handlar om hur jag ser på det hela.

Jag är en sån människa som sällan anser att det är ytterligheterna som är bäst, utan att de rimligaste svaren finns någonstans mitt emellan alla ytterligheter. Jag anser definitivt inte att all världens historier går att beskriva sådär enkelt. Vad jag däremot kan hålla med om är att om ingenting rubbar status quo så blir det ingen berättelse (då blir det istället en skildring). Att någon gör en resa eller att en främling kommer till stan gör att den jämvikt som tidigare rått på något sätt rubbas, och då uppstår berättelsen! Vilket tema som ligger till grund för en berättelse är dock egentligen helt ointressant, för allting handlar ju om vad varje författare gör av det temat. Så att alla berättelser i grund och botten är mer eller mindre detsamma är för mig både oväsentligt och ointressant.

Världen är varken så enkel som man tror eller så komplicerad som man tror. Man gör sig själv en otjänst genom att fundera för mycket över detta. Något som dock är intressant att fundera över är vilken typ av historia Skuggan över Dianor är, är det någon som gör en resa eller en främling som kommer till stan? Båda delarna! (Samma sak gäller även för första delen av Eldskungen.) Jag har använt samma tema som förekommer i så många andra böcker, men det är vad jag har gjort av det som skiljer sig. Hjulet är redan uppfunnet, det är vilket slags anordning som hjulen sitter på som är det intressanta.

5 svar

  1. Hur många historier det finns verkar det finna solika bud om. Tre har jag hört, de två du nämner samt den oerhört populära ”Pojke möter flicka”.🙂

    (Någonstans läste jag att det skulle vara sju också men jag minns inte vilka, eller var.)

    Istället för att säga att det finns 2, 3 eller 7 historier och allt bara är upprepningar, så skulle man ju kunna säga att det finns 2, 3 eller 7 teman. Och det är väl inget fel med det. Det är tvärtom intressant att så få teman går att variera på så oändliga många sätt.

    2012/02/21 kl. 07:31

    • Jo jag har också hört flera olika bud om hur många olika historier det finns, men det är ju egentligen inte så intressant eftersom min tes är att hela resonemanget i sig är ganska onödigt😉 Jag valde att skriva om den enklaste varianten för att göra resonemanget tydligare. Alla berättelser bygger ju på vissa grundläggande teman som gör att det just blir berättelser. Jag valde avsiktligt en lite provocerande rubrik för att illustrera det befängda i att resonera sådär🙂

      2012/02/21 kl. 07:44

  2. Allt man gör är väl egentligen en kopia av vad någon annan gjort innan. Hur lär sig ett barn att prata om den inte härmar föräldrarna (eller vilken/a som nu uppfostrar denna)? Hur lär man sig att skriva utan att härma läraren i skolan? Tycker att din sista mening slog huvudet på spiken. Hjulet är inte intressant, utan saken det sitter på.

    2012/02/21 kl. 09:50

  3. ja, vafan är det så kul för alla att veta om jag är det eller itne? xd fattar inte

    2012/02/22 kl. 05:11

  4. Tack detsamma! Hade inte koll på din blogg heller, men ser att den kan vara värd att följa! /Jonas Thollin på Kapitel1 och klarroman.blogspot.com

    2012/02/22 kl. 06:47

Kommentera

