Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Hur tänkte ni?

Jag brukar ofta ta kommersiell tv i försvar, för jag har ingenting emot lättsamma underhållningsprogram och program som provocerar lite. Allt måste ju inte vara public service, vilket vissa människor verkar ha bestämt sig för. Jag tillhör dessutom det fåtal som inte störs det minsta av reklamavbrotten. Men när jag läser (här) att fyra av TV4:s sju kommande serier är deckare känns det inte riktigt lika roligt att säga att man gillar kommersiell tv. Deckarna är överallt! Den svenska bokutgivningen och den offentliga diskussionen om litteratur domineras helt och hållet av deckare. Folket vill uppenbarligen inte ha annat än deckare, och jag förstår såklart att TV4 kämpar med näbbar och klor för att bryta SVT:s dominans på tittartoppen, och deckare är ju givetvis den självklara lösningen på problemet. Deckare ska det vara! Grattis TV4 till att ni kommer att vinna tillbaka era tittare.

(Jag beklagar att det blev två inlägg med gliringar åt deckare på samma dag, men det kommer inte att upprepas. Morgondagens inlägg kommer att handla om något helt annat. Och om någon undrar så tittar jag definitivt inte bara på lättsamma underhållningsprogram utan även en hel del på Discovery Channel och National Geographics. Det händer att jag tittar på SVT också.)

3 svar

  1. Finns en klar anledning till att jag i princip aldrig, med undantag för BBC, tittar på tablåtv. Tv-program som jag vill se ser jag streamade via datorn. Vanlig tv har helt spelat ut sin roll speciellt eftersom majoriteten som visas är anpassat för massorna och inte för mig.

    Varför kan det inte in lite hjärna i svensk tv? Kolla på Qi! på BBC eller som du säger history channel. Är verkligen svenskarna såna enkelspåriga kändishoror som vänder huvudet efter varje deckare som produceras? Sorgligt.

    2012/02/22 kl. 20:20

  2. Om jag tittar på tv blir det nästan bara SVT. Jag kan nämligen inte med reklam, och nu går det inte längre att titta på Tv4-nyheterna … suck!

    2012/02/23 kl. 23:33

  3. Kan titta på en del av de kommersiella kanalerna, men fyran går bara inte att se på.
    Det är ju helt ologiska avbrott, borfallen text efter reklamen, och nyheter mitt i alltihopa.
    Tittar på TV4:

    Dela gärna!!!

    2012/02/27 kl. 14:03

Kommentera

