Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Nej tack till egenutgivna böcker

En utveckling som verkar bli allt vanligare på amerikanska bokbloggar och som är djupt tragisk är den växande motviljan när det gäller att recensera egenutgivna böcker. Skälen varierar. En blogg jag läste uppgav att egenutgivna böcker ofta innehöll undermåligt språkbruk, stavfel och outvecklad handling och att bloggaren i fråga därför inte vill recensera egenutgivna böcker. Men ett skäl som varit återkommande, och som på sätt och vis är förståeligt, är att författare som själv givit ut sina böcker tenderar att fästa större vikt vid recensionen än någon som är utgiven genom ett förlag och därför inte drar sig för att gå till angrepp mot recensenten om denne väljer att såga boken.

Självklart är det fruktansvärt att en författare inte respekterar bloggarens åsikter, men jag anser ändå att det är ett dåligt skäl att neka att recensera en egenutgiven bok. Som jag visade i det här inlägget finns det även förlagsutgivna författare som inte sköter sig. Jag har även stött på ett fall där agenten till en författare som givits ut på ett förlag kallade en recensent för bitch på grund av en sågning (ordet bitch kan verka harmlöst i svenska öron, men för en amerikan är det något helt annat).

Jag hoppas verkligen att bloggare världen över med tiden kommer att ändra sin inställning till att recensera egenutgivna böcker. Tyvärr tror jag att problemet med mindre välskrivna böcker är svårt att komma till rätta med, men det är ändå inget argument för att helt vägra recensera en egenutgiven bok. Märker man redan i bokens början att den inte kommer att hålla måttet kan man välja att inte läsa vidare. När det gäller författare som inte kan acceptera en sågning kan man bara hoppas att världens alla indieförfattare inser vilken skada sånt beteende leder till. Ett litet fåtal ställer till det för den stora massan.

Antalet böcker som skrivs av författare utan förlagskontrakt lär knappast bli färre, och de egenutgivna böckerna har definitivt framtiden för sig. Därför vore det synd om världens alla bokbloggare inte gav dem en chans.

Ett svar

  1. Utifrån mina egna erfarenheter och diskussioner med de framför allt amerikanska bloggare jag pratat med det här om skulle jag sammanfatta inställningen så här:

    1. Amazon är ett träsk när det kommer till e-böckerna. Det finns verkligen bra grejer, men väldigt mycket är också undermåligt. Många som nu säger nej till e-böcker har tidigare accepterat dem, men tröttnat på att sitta och läsa bok efter bok som visar sig vara skräp. En tryckt bok borgar givetvis inte heller för kvalitet, men de är åtminstone oftare ordentligt redigerade och korrekturlästa.

    2. Om man driver en lyckad bokblogg och ofta blir erbjuden recensionsexemplar – varför då inte hålla sig till det som känns mödan värt? Det är helt enkelt upp till alla indie-författare att skärpa till sig och producera e-böcker som står sig i konkurrensen med tryckta böcker från etablerade förlag.

    Jag har under det gångna året läst en hel del egenutgivet material. Och genom detta har jag hittat inte bara ett utan faktiskt många intressanta författarskap. MEN all skit som jag tagit mig igenom för att hitta pärlorna tar på krafterna.

    Tilläggas bör kanske att jag också under den här tiden har läst flera böcker skrivna av svenska författare som getts ut som tryckta böcker – och som varit pinsamt undermåliga när det kommer till just redigering och korrektur.

    Den frihet som e-boken skänker medför också ett enormt ansvar. Problemet är inte bara att många fortfarande ser den tryckta boken som den ”riktiga” boken, utan många HAR också läst en hel del e-böcker och tröttnat på amatörmässigt krafs.

    Det finns gott om bokbloggar här i världen. jag vet inte vilka du hänvisar till, men visst har jag ofta också stött på inställningen du skriver om – men minst lika många recenserar minsann även e-böcker, åtminstone i den del av den amerikanska bloggosfären jag rör mig i.

    Tilläggas bör att vad jag har kunskap om är bloggar som skriver om fantastik, oftast då med inriktningen skräck.

    Hur som helst, det är en intressant diskussion och ett väldigt bra inlägg från din sida. Avslutningsvis skulle jag bara vilja tillägga att jag önskar att fler egenutgivare börjar att producera lika noggrant gjorda e-böcker som du gjort med Skuggan över Dianor.

    2012/02/23 kl. 10:27

Kommentera

