Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Är e-boksrean motsägelsefull?

För första gången någonsin omfattas bokrean även av e-böcker. För mig som är av den uppfattningen att en bok inte nödvändigtvis måste vara gjord av papper känns det hela logiskt och välkommet. Magnus Nitell, ansvarig för Bonnierförlagens digitala utgivning, är dock skeptisk mot denna företeelse. Jag citerar honom härifrån:

Jag tycker det är motsägelsefullt. Rea bygger på att det finns något att rea ut, men en digital fil finns där hela tiden.

Personligen tycker jag dock inte att det är motsägelsefullt. Jag tror inte att jag är ensam om att se på bokrean som mer än ett sätt att bli av med osålda exemplar av fjolårets storsäljare, jag ser det som en möjlighet att våga lägga pengar på böcker som man inte är villig att betala fullpris för. En bok kan mycket väl vara värd 99 kronor, men kanske inte 249 kronor. På det viset kan jag upptäcka författare som jag kanske inte vågat mig på att köpa till fullpris. Samma sak borde det vara när det gäller e-böcker: Ge författaren en chans att bli upptäckt! När det gäller e-böcker är det dessutom extra viktigt att ge bokköparen incitament att våga prova på att köpa. Den som blir nöjd med en e-bok köpt på rea kommer förhoppningsvis inte att dra sig för att köpa nästa e-bok till fullpris.

Ett svar

  1. Det var ju så förr i tiden, att rean var ett sätt för förlagen att sälja ut sina lager. Men det var då det. Rean har länge varit någonting annat, med specialtryckta upplagor osv. Så e-böckerna passar in väldigt bra i det tänket. Tycker jag.

    2012/02/25 kl. 13:30

Kommentera

