Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ibland blir det fel

Ibland går det helt enkelt inte som planerat, men de flesta av oss människor är mycket dåliga på att erkänna det. När en favorittippad person i ett OS kommer näst sist bortförklaras det gärna med att det hela ”gick som planerat” eller något liknande. I stort sett aldrig talas det om att det har skett ett fiasko. Därför blev jag så glad när jag läste den här artikeln på Aftonbladets hemsida angående Charlotte Perellis misslyckande i lördagens Melodifestival. Jag är inte på något sätt skadeglad, men jag blev både glad och rörd när jag läste följande uttalande som hennes manager Staffan Jordansson gjorde:

Det gick inte hem i stugorna. Men det är allas fel att det inte funkade, vi, låtskrivarnas … Vi har helt enkelt gjort ett för dåligt jobb […]

Det som gjorde mig glad är att Jordansson så öppet och förbehållslöst faktiskt erkänner att det hela inte gick som planerat, trots att vi talar om en artist som vunnit tävlingen två gånger, och europafinalen en gång. Alla misslyckas vi ibland, själv skulle jag nog kunna skriva en hel bok om alla gånger jag misslyckats med olika saker (för att inte tala om mina misslyckanden när det gäller att få mina böcker utgivna …) Det är mänskligt att misslyckas, och därför måste man kunna erkänna att ”det här var ett misslyckande”, inte ha en bortförklaring redo för varje möjligt utfall som inte är klockren framgång. Det rakryggade uttalandet förtjänar att lyftas fram, så talar ett proffs! Inte ens en stenrik och mycket framgångsrik person som Charlotte Perelli lyckas hela tiden. Det hela blev ännu bättre av Charlottes eget uttalande, som går helt på tvärs gentemot liknande uttalanden som gjorts tidigare av hennes artistkollegor:

Jag kommer inte att ställa upp nästa år direkt, men man ska aldrig säga aldrig.

Jag kan nämna flera namn på kända artister som efter liknande misslyckanden utlovat att de aldrig mer kommer att ställa upp. Jag hade absolut inte väntat mig att hon skulle säga så, men det är stort att säga så. Normen är att säga ”allt gick som planerat”, ”alla gjorde rätt” och liknande. Det är sällan någon såhär förbehållslöst och rakryggat medger att något gått fel. Tänk om fler kunde ta efter! Det är en mänsklig rättighet att inte lyckas med allt man gör, och det är en mänsklig rättighet att inte behöva låtsas som att ett fiasko egentligen är en succé.

Uppdatering 120228: Läs gärna den här artikeln, om TV4:s svenska version av The Office, för ett alldeles utmärkt exempel på hur det kan se ut när man inte vill medge att något har gått fel.

Kommentera

