Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ett steg på vägen?

Få saker är nog så kluvna som när man som skribent jämförs med någon annan. Otaliga fantasyförfattare har genom åren jämförts med J.R.R. Tolkien, och då är det givetvis i bemärkelsen att skribenten anses ha plagierat Tolkien och därigenom vara en sämre kopia av honom. Min vän Sofie Trinh Johansson uppskattar definitivt inte att hennes bok Halvblod så ofta jämförs med Twilight-serien av Stephenie Meyer. Jag förstår henne. Det är få genrer där så många författare jämförs med så pass få namn som just fantasyn. Tolkien är vanligast, tätt följd av Meyer (om det handlar om vampyrer). J.K. Rowling dyker också upp ibland. Inom vilken annan genre finns en sådan fixering vid att jämföra författare med högst en handfull olika författarnamn? Att hela tiden komma dragande med de aktuella namnen signalerar för mig att recensenten har dålig koll på genren i fråga.

Men det helt är som sagt kluvet. Att jämföras med en annan författare är för mig också ett steg i mognadsprocessen (om man kan kalla det så). Att man har ett författarskap som är möjligt att jämföras med någon annans visar (hur motsägelsefullt det är kan låta) att man är en etablerad och självständig skribent. Själv är jag inte där än. Såhär långt har ingen liknat mitt författarskap och sätt att skriva vid någon annans (inte ens Tolkien). Även om risken finns att jag inte skulle känna mig helt nöjd med den jag liknas med skulle jag ändå se det som att jag kommit ett steg närmare mitt mål. Att någon jämför mitt författarskap med någon annans tyder på engagemang. Det tyder på att det jag skriver berör. Jag hoppas att mitt författarskap en vacker dag också ska kunna jämföras med någon annans.

Kommentera

