Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Måste hjälten presenteras i första kapitlet?

Det här är en intressant diskussionsfråga, som jag givetvis inte har något allmängiltigt svar på. Det här handlar som vanligt bara om hur jag ser på det hela. En av mina skribentvänner påpekade att huvudpersonen bör presenteras redan i bokens första kapitel. Det görs inte i Skuggan över Dianor (även om flera andra frekvent återkommande karaktärer presenteras). Elio, som jag brukar benämna som huvudperson, dyker inte upp förrän några kapitel senare. Det kan tyckas som ett besynnerligt val, men om man läser boken så blir det ganska uppenbart varför han dyker upp först några kapitel in i berättelsen.

En vanlig kritik som riktas mot böcker (och även filmer) är att de är förutsägbara. Jag har noggrant försökt undvika den fällan. Tanken är inte att den som läser första kapitlet av Skuggan över Dianor (första kapitlet av 36 i den boken och 270 kapitel i serien) ska tro sig veta exakt vad som kommer att hända senare. Jag vill avsiktligt göra läsaren osäker. Mina kapitel varierar i längd och perspektiv. Inspirationen kommer till stor del från filmens värld. Olika scener är olika långa, tittaren kan aldrig gissa hur lång en scen kommer att vara, och man kan heller inte gissa ur vems perspektiv händelserna kommer att skildras i nästa scen.

Varför ska böcker vara mer förutsägbara än filmer? Det är inte alltid tydligt redan i första scenen vem som faktiskt är huvudpersonen. Ett underbart exempel på detta är Beslut utan återvändo (1996), som jag tycker är en av tidernas bästa actionfilmer. Steven Seagal har ”top-billing” på bioaffischerna och lanserades som filmens huvudperson. Jag kan avslöja som så att det ganska tidigt visar sig att han inte är det. Jag skulle tro att det rör sig om en av filmhistoriens största plot-twister. Som tittare blir man rejält överraskad, men man accepterar det helt och hållet!

Att en bok är oförutsägbar och att författaren gör läsaren osäker är inte samma sak som att språket och handlingen är obegripligt, för i så fall har man misslyckats. Att skapa oförutsägbarhet och osäkerhet gör man på andra sätt. Själv har jag gjort det genom att det inte på en gång är tydligt vem som kommer att berätta historien, och genom att kapitlen varierar i längd och omfattning. Förhoppningsvis har jag lyckats.

4 svar

  1. Jag tror det går bra att inte låta hjälten vara med i början om man har många karaktärer att spela med, särskilt om man valt att berätta ur ett allvetande perspektiv. Det kan vara att man bygger upp en förståelse för vad som är på gång i historien och det går inte att berätta om det på ett bättre sätt.

    Om du däremot skriver i tredje person limiterad (tror jag det heter, när man bara följer en persons tankar i scenen) så föredrar jag att huvudpersonen kommer in hyfsat snabbt, annars känner jag mig lurad. Man bygger upp förväntningar om att det är just den person som presenteras som man ska följa, men sedan hoppar man till en annan.

    För en tid sedan drog jag hem Skuggan över Dianor och jag lovar att du får veta vad jag tycker om den när jag läst den🙂

    2012/03/04 kl. 08:11

  2. Intressant, jag har fyra huvudpersoner. De dyker alla upp i första kapitlet och finns sedan med genom hela boken. Och detta utan att det blir rörigt, precis som en familj med fyra individer aldrig känns rörig.

    Jag skulle tro att det viktigaste är att man blir intresserad av huvudpersonen och vill följa denne genom boken. Jag har upplevt det motsatta (Stephen Donaldssons böcker) och orkade mig inte igenom de böckerna.

    2012/03/04 kl. 20:06

  3. klart att silver inte är dåligt, men silver är inte guld, och guld är allt man vill ha.

    2012/03/05 kl. 06:26

  4. Allt beror på hur man gör det, tror jag. Mycket nytänkande går i graven medan vissa guldkorn blir upphöjda till skyarna för just det.

    2012/03/06 kl. 20:56

Kommentera

