Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Eld – Uppföljaren till Cirkeln!

Känner att jag vill uppmärksamma att boken Eld, som är uppföljare till förra årets storsäljare Cirkeln, ges ut den 26 april på Rabén & Sjögren. Cirkeln var en av sorgligt få fantasyböcker på svenska som inte är översatt som gavs ut under förra året (och det var egentligen inte särskilt många som översattes heller). Det var även något så extremt ovanligt som en svenskskriven fantasybok som spelades in som ljudbok! (Jag minns faktiskt inte när det skedde sist.)

Jag hoppas innerligt att Cirkeln och Eld bidrar till att väcka nyfikenheten kring fantasy hos sina läsare. Och jag kan inte annat än att buga mig och tacka Rabén & Sjögren för att de vågar satsa på svenskskriven fantasy. Det är det i ärlighetens namn få förlag som gör. Konceptet med the chosen one (som Cirkeln var ett exempel på) är inte mitt favoritkoncept inom fantasyn, men jag tycker inte att det spelar någon större roll. Det finns dem som uppskattar denna inriktning, och det viktigaste är trots allt att fantasyn (utöver Tolkien, Lewis, Rowling och Meyer) äntligen får synas i offentligheten och ta plats.

Författarna bakom böckerna heter Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.

Kommentera

