Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Hur kommer man igång igen?

Jag är nog inte ensam om att ha ställt mig den frågan, hur kommer man igång igen med ett skrivprojekt som av olika anledningar blivit vilande? Jag tror mig veta en hel del om frågeställningen i fråga, eftersom mina skrivprojekt definitivt inte gått som på räls. Det främsta exemplet på det är nog min serie Eldskungen. Jag började skriva på den i början av 2009, och till en början gick det så snabbt att jag trodde att alla tre delar skulle vara färdiga innan årets slut. Så blev det givetvis inte. Av en lång rad olika anledningar stannade hela projektet av någon gång i slutet av samma år, när jag kommit ungefär halvvägs.

En av förklaringarna till att projektet blev liggande var att jag plötsligt kände att jag måste avsluta mitt första projekt, Det magiska förbundet. Dess sju delar var färdiga i sina första utkast, men långt ifrån i utgivningsbart skick. Tanken att jag inte ville ha det projektet liggande halvfärdigt gjorde att det istället blev Eldskungen som blev liggande halvfärdigt. Den förstnämnda serien är sedan några månader tillbaka helt färdig, men projektet Eldskungen tog aldrig riktigt fart igen. Sedan slutet av 2009 har jag lyckats skriva ungefär 30 A4-sidor på det, vilket är betydligt mindre än planerat.

Jag har gjort åtskilliga försök att komma igång med projektet igen. Jag är mycket nöjd med det jag skrivit. Responsen från förlagshåll på seriens första del var förvånansvärt bra. Ändå väntar jag fortfarande på att hitta tillbaka till det skrivflow jag befann mig i under i stort sett hela 2009. Rent praktiskt är det inga större problem att komma igång igen. Av erfarenhet vet jag att skrivandet kan drabbas av långa uppehåll när man faktiskt inte skriver på heltid och därför måste man förbereda sig inför att det kan gå veckor utan att ett ord blir skrivet. Jag har varit noggrann med anteckningar. Alla detaljer som lätt glöms bort har skrivits ned, och jag har en förteckning över alla kapitel som hittills skrivits, för att veta exakt var i berättelsen jag befinner mig. Dessutom har jag en noggrann outline som jag följer.

Det var inte bara Det magiska förbundet som kom emellan för Eldskungen, utan även livet i sig. Därför gäller det att vara förberedd. Det här är vardagen för oss som inte skriver på heltid. Noggranna anteckningar, så att man slipper läsa igenom långa mängder text för att ”hitta tråden” igen, är av yttersta vikt. Den text som aldrig kommer att publiceras (dina anteckningar) är precis lika viktiga som det som förhoppningsvis kommer att publiceras (din roman).

2 svar

  1. Sune

    Dina förberedelser ser vettiga ut och egentligen är det väl bara att sätta sig ner och jobba.

    Jag har en liknande men enklare situation. Seriemördaren som är mitt tredje projekt har fått gå i stå för bland annat korrläsning av ”Mordet”. Nu ska jag bara … ja du vet alla undanflykter ett barn kan komma på för att slippa gå och lägga sig.

    Kan det vara ett vad som kallas ”startmotstånd” som sätter käppar i hjulet för dig? Oavsett vad man ska köra igång finns det ett motstånd för aktiviteten. Dess större uppgift dess större motstånd. Att det sedan går segt är väl naturligt.

    Kan det vara så att om du fortsätter skriva så tar det ett tag innan du kommer in i samma flöde som tidigare. Jobba på, Johan. Plötsligt upptäcker du att allt är som innan. Fast bättre.

    Lycka till.

    2012/03/06 kl. 09:08

  2. För mig har det funkat att prata med någon om projektet, när jag tänker högt vaknar intresset igen och jag får nya idéer. Bra respons funkar också.

    2012/03/06 kl. 20:58

Kommentera

