Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Stolt skribent!

Idag är jag stolt skribent. Av en ren slump upptäckte jag att Vildsint: Skymningslandet, där jag medverkar med novellen Den som passerat skymningen, finns inläst som talbok på Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB). Att få en bok inläst av dem är verkligen något att vara stolt över, eftersom de noggrant väljer ut de böcker som ska läsas in. Att få höra sin egen text inläst som talbok var verkligen en speciell känsla och något som jag tror att alla skribenter drömmer om. Inläsaren Peter Mattsson gav verkligen rättvisa åt texten, hans sätt att dramatisera väktarledaren Nicos repliker var helt underbart! Genast kände man sig några meter längre som skribent.

För mig känns det här som ett verkligt erkännande av Vildsint-projektet, ett projekt där många skribenter, under ledning av eldsjälarna Jens af Ekenstam Stenman och Ralph Wikland, gjort ett fantastiskt jobb för att skapa två starka novellantologier. (Den första antologin, där jag medverkade med Elnora, finns dock inte inläst.)

Dock bör nämnas att de talböcker som skapas av TPB endast är avsedda för personer med funktionshinder (jag tillhör den gruppen eftersom jag har problem med mina ögon och mina händer), däremot har de som policy att författarna till de texter som blir inlästa ska ha rätt att få ett ex av talboken. Enligt uppgift från TPB kan de som medverkar med en novell kontakta dem och få en cd med talboken hemskickad.

Upptäckte även att storsäljaren Halvblod, av min vän Sofie Trinh Johansson, är under produktion. Sofie, som inte kände till detta, blev så glad att hon skrev ett blogginlägg helt i fetstil om det. Tänk om man kunde göra någon så glad varje dag😉

Ett svar

  1. Underbart Johan. Bra jobbat. Tänk om du inte hade upptäckt det? Då kanske vi hade läst in den själv. Hur illa hade inte det låtit =)) Killen gör en riktigt fin inläsning tycker jag. Har bara lyssnat till några noveller, men ska lyssna på hela boken när jag laddat in på MP3 spelaren.
    Hälsn Raffe

    2012/03/21 kl. 23:03

Kommentera

