Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Björn Ranelid

Jag är inte en av dem som kommer att sitta bänkad framför finalen av Melodifestivalen ikväll, eftersom det var många år sedan jag slutade titta på den tävlingen. Dock tycker jag att det är intressant att Björn Ranelid faktiskt tog sig dit. Jag trodde inte att en person som han, som aldrig dragit sig för att framhålla sina kvalitéer, skulle ha en chans i ett sånt sammanhang. Man kan lyckas som författare på det viset (det finns det flera exempel på, vi bokläsare verkar vara förlåtande med sånt), men som artist i Melodifestivalen? Jag var tämligen säker på att han snabbt skulle få känna på det klassiska ”Du ska inte tro att du är något!”, men jag hade fel, och ibland är det faktiskt skönt att ha fel.

Många förfasar sig över att en författare ställer upp i en musiktävling. Men själv förfasar jag mig lika mycket över artister som får för sig att bli författare. Bokskrivandet verkar vara det klassiska som många kändisar tar till när man känner att man måste vara känd för mer än en sak. Har då inte den som gjort sig känd som författare också samma rätt att bli känd för någonting annat? Han är knappast någon ny E-Type (för att göra en uppenbar jämförelse), men han har all rätt att prova på någonting nytt. Och i min värld är det fullt tillåtet att tycka att något man gör faktiskt är bra.

Påhoppen mot honom har haglat genom alla möjliga kanaler. Man kan undra om hans belackare mår bättre när de får vräka ur sig sin bitterhet. Då jag själv utsattes för svår mobbing under i princip hela min skoltid får jag bara en klump i magen. Påhoppen mot Ranelid har varit lika utstuderade som mobbing brukar vara. Man väljer verkligen ut sitt offer. I det här fallet var offret tacksamt i och med att Björn knappast är den författare som är mest populär bland övriga kulturmänniskor. Det är lågt! De som gör detta är definitivt inte människor som själva vet hur det känns att få sina liv förstörda genom mobbning.

Stå på dig, Björn. Din låt var knappast tävlingens bästa, men du har all rätt att tävla, och, framför allt, du har all rätt att finnas!

(Värt att notera i sammanhanget är att han enligt den här artikeln riskerade att diskas på grund av att hans text innehåller strofer som använts tidigare. Mycket egendomligt resonemang. Om alla låtar i den där tävlingen som innehåller element som någon gång i något sammanhang använts tidigare skulle diskvalificeras skulle det nog inte bli så många låtar kvar …)

2 svar

  1. Han kommer inte att komma sist. Det finns rätt många låtar i finalen som är bra mycket sämre än hans. ”Mirakel” är faktiskt ett av de bättre bidragen i år (hur hade han annars kommit till final?).

    2012/03/10 kl. 07:21

  2. Jag tror han gör det här som pr, all uppmärksamhet är bra reklam … Han vet vad han gör, det är inte synd om honom. Trots det ogillar jag skarpt all gå-på kritik, att hålla på och jaga någon i media, men det är ju det hela media går ut på verkar det som, sanningen är inte intressant …

    2012/03/10 kl. 19:59

Kommentera

