Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

E-bokdebattens lågvattenmärke

Att kommentera påståenden från kulturskribenter som jag inte riktigt håller med om är som sagt inte det roligaste man kan göra som bloggare, men som litteraturbloggare känner jag ändå att jag har ett visst ansvar att inte låta kontroversiella påståenden stå oemotsagda. Och dessutom anser jag, och troligtvis många med mig, att det är viktigt med en levande offentlig diskussion som hålls på en anständig nivå.

Vad är det som jag vill kommentera idag, frågar man sig? Jo, den här artikeln av Ricki Neuman. Att människor känner sig hotade inför teknikskiften och att alla inte riktigt uppskattade att ljudfilmen ersatte stumfilmen är direkt ingen nyhet. Alla uppskattar inte e-böcker, det stör inte mig. Med tanke på hur mycket uppmärksamhet e-boken faktiskt fått finns det definitivt utrymme för e-bokskritiker i debatten. Men istället för att ta upp argument som jag skulle kunna visa förståelse för (exempelvis de ökade kostnaderna som biblioteken ställs inför) vill Neuman hålla debatten på en helt annan nivå. Jag citerar från artikeln:

Jag överraskas av hur uppmuntrad jag blir av att läsa detta, och hur många som jag ivrigt berättar det för, lite som om det pågår ett krig och jag är på den förlorande sidan, ständigt på jakt efter goda nyheter. […]

[Junko Yokota] påstår inte att böcker har något magiskt över sig, vilket jag hade velat, men hon är definitivt på vår sida, liksom de föräldrar i artikeln som berättar att de älskar att mysa på sängen med sina småbarn, bädda ner sig med en filt och en bok, och då, har de upptäckt, då passar inte datorskärmen in.

Än är slaget inte förlorat.

Ursäkta, men vad är det för konstig retorik? Mycket märkligheter har jag läst i debatten om e-böcker, men greppet att skapa en slags motsättning, ett vi och dem, mellan oss som uppskattar e-böcker och de som inte uppskattar dem är ett nytt och ovälkommet grepp. I vilket annat sammanhang skulle man acceptera en sådan retorik, undrar jag? ”Än är slaget inte förlorat” skriver Neuman. Vilket slag? Vilka är de stridande parterna? Neuman har målat upp bilden av en konflikt som inte existerar! Släng dig i väggen Don Quijote, din kamp mot väderkvarnarna är ingenting i jämförelse med det här! Ett annat citat ur artikeln:

Något viktigt går förlorat när vi omvandlar en fysisk bok till en e-bok, förklarar Junko Yokota vid National Louis University i Chicago, och det handlar om det taktila, och det visuella, om vad händer och ögon möter, om känslor, om samspelet mellan det sensuella och det intellektuella.

Hon är professor. Hon borde veta.

Jag förstår ärligt talat ingenting av detta, menar Neuman på fullt allvar att ett uttalande av en professor som uppenbarligen inte uppskattar e-böcker bevisar någon slags tes? Nej, det ytterst luddiga uttalandet som Neuman citerar bevisar bara att professor Yokota inte gillar e-böcker, inget annat.

Förhoppningsvis kommer debatten kring e-boken i fortsättningen att föras på en lite högre nivå, utan någon stigmatiserande ”vi och dem”-retorik. Sånt klarar vi oss definitivt utan!

2 svar

  1. Sara Swietlicki

    Även om jag inte är överförtjust i e-böcker (jag är typen som älskar att plocka fram gamla böcker och läsa, att bläddra och att ställa in mina böcker i hyllan) förstår jag att det kan vara smart att ha böckerna på en skärm som man alltid kan ha med sig. Det är dumt att sätta igång en strid som inte finns, och citaten i artikeln visar ju bara att Neuman egentligen inte har en artikel att skriva utan bara drar argument ur tomma luften.
    Jag tycker inte att man ska vara rädd för e-böckernas framfart. Så länge det fortfarande finns en viss mängd av tryckta böcker spelar det väl ingen roll.

    2012/03/13 kl. 12:54

  2. Ping: E-boken och Sverige « Johan Lindback

Kommentera

