Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Nytt projekt

Jag har bestämt mig för att lägga mina pågående skrivprojekt åt sidan en stund för att fokusera på en helt ny idé som jag fått, och som förhoppningsvis kommer att leda till en helt och hållet fristående fantasyroman. Det var dock inte något helt givet beslut. Jag insåg tidigt att handlingen i den nya boken riskerar att uppfattas som kontroversiellt. Jag har nog aldrig varit rädd för att ta upp kontroversiella teman, men detta i kombination med att detta oundvikligen kommer att bli en relativt mörk och dyster historia gjorde mig tveksam. Jag drömmer ju fortfarande om att kunna få mina andra projekt utgivna, vad som händer om jag lyckas slå igenom med en roman som är alltför olikt allt annat jag skrivit är förvisso ett ”lyxproblem” i sammanhanget, men det var ändå värt att fundera över.

Jag insåg dock snabbt att idén till det nya manuset har många likheter med Det magiska förbundet, där det också förekommer en hel del mörker och ond bråd död, och där svårare teman emellanåt också dyker upp. Det lugnade mig litet grann.

Den nya romanen kommer definitivt att vara fantasy, precis som allt annat jag skriver, men det kommer nog att vara tydligare än någonsin att känslorna fortfarande är äkta. Och för ovanlighetens skull kommer handlingen att vara av den karaktären att den även skulle fungera i icke-fantasy. Det hela skulle kunna tolkas som ett slags statement, att fantasy är precis lika mycket litteratur som vilken annan genre som helst, men det är givetvis inte den huvudsakliga anledningen till att jag vill skriva boken i fråga. Jag planerar att skicka runt manuset till olika förlag när det är klart. Jag tror att det är enklare att få en fristående roman utgiven när man är debutant, men målet är givetvis att bygga upp en långsiktig författarkarriär och få mina båda serier utgivna. Idéer lider jag ingen brist på, den saken är klar. Flera andra idéer i byrålådan väntar också på att bli till färdiga projekt.

Tyvärr kan jag inte bjuda på någon titel eller fler detaljer ur handlingen ännu. Det enda som finns i nuläget är en outline, där jag försöker utveckla idéerna så att handlingen räcker till en hel roman på runt 50 000 ord. Jag vill inte avslöja för mycket innan jag har kommit längre i projektet. Men en sak kan jag avslöja: I de flesta böcker (vare sig det är fantasy eller inte) tänker huvudpersonen logiskt och rationellt och gör i stort sett som det han eller hon förväntas av läsaren att göra. I den här boken är huvudpersonen av ett annat slag, bitter och hämndlysten. Handlingen kommer att utmana och provocera, men även väcka mycket eftertanke och givetvis problematisera det som gör den kontroversiell.

Jag tror att det finns en marknad för en fantasybok som provocerar och berör lite.

5 svar

  1. sv: Ja det hoppas jag med:/ Fyller ju år på lördag så vill inte ha ont i halsen då!

    2012/03/14 kl. 08:16

  2. Kör hårt! Skriv, skriv, skriv!🙂

    2012/03/14 kl. 16:35

  3. Oh, så spännande! Hoppas du kommer igång ordentligt nu!

    2012/03/14 kl. 20:03

  4. Ping: Unikt projekt « Skrivprocess

  5. Ping: Unikt projekt

Kommentera

