Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Gamla böcker kan också bli film

Kan inte låta bli att glädjas lite över att den för mig helt okända boken Black wings has my angel av Lewis Elliott Chaze (1915-1990) ska bli film (källa). Boken utkom redan 1953 och har (såvitt jag kunnat utröna) aldrig filmatiserats tidigare, vilket innebär att det inte är tal om någon tröttsam nyinspelning. Med tanke på den ovanligt kortfattade artikeln om författaren på Wikipedia får jag intrycket av att det inte rör sig om någon av de mer välkända författarna, och det gör att det känns extra kul att man väljer att filmatisera en bok nästan 60 år efter att den först gavs ut. Uppenbarligen är det aldrig försent att ge nytt liv åt ett gammalt verk.

Jag tror att litteraturhistorien rymmer många bortglömda guldkorn som skulle kunna bli till lysande filmer om någon bara la manken till. Jag är troligtvis inte den ende filmkonsumenten som hellre ser såna filmer än ännu en nyinspelning som får mig att gäspa käkarna ur led och hela tiden tänka på den tidigare filmatiseringen.

Kommentera

