Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Vad är på gång?

Ja, vad är egentligen på gång? Här kommer en liten uppdatering om vilka projekt jag arbetar på i nuläget.

*Fristående roman #1. Ett intressant projekt, vars handling jag inte vill avslöja för mycket om eftersom det inte går att skydda idéer. Det är givetvis fantasy. Kan säga som så att det är en ganska gripande historia där döden står i fokus (jag har som bekant aldrig varit rädd för kontroversiella ämnen, det kanske märks …?). Planen är att projektet ska bestå av 50 000 ord, och jag är uppe i någonstans runt 40 000 nu, så det borde bli klart snart. (Har en arbetstitel på det här projektet, men jag väljer att inte avslöja den ännu, är lite rädd om den här idén.)

*Fristående roman #2. Projektet som jag skrev om i förrgår. Har redan skrivit första kapitlet, trots att jag började skissa på outlinen så sent som för några dagar sedan. Temat för det här projektet är hämnd och bitterhet. Kommer att skilja sig från mina övriga projekt genom ett mindre persongalleri och färre parallella handlingar. Den här gången kommer berättelsen att fokusera på en enda huvudperson. Med tanke på att jag flera gånger tänkte ”vågar jag verkligen skriva det här …?” medan jag skrev min outline känns det som att det hela kommer att sluta som en mycket intressant bok. (Har ingen riktig arbetstitel på det här projektet ännu.)

*Det magiska förbundet. Det projekt som jag har skrivit mest om här på bloggen, av den enkla anledning att det är det som jag har arbetat längst med, och det dessutom är helt färdigt. Dess första del, Skuggan över Dianor, finns tillgänglig som gratis e-bok om du klickar på fliken Böcker. Nästa steg i det här projektet är att översätta de sju delarna till engelska, ett projekt som i ärlighetens namn varken är enkelt eller roligt. Att jag fått för mig att göra detta är för att Sverige är en väldigt liten marknad för fantasy. Marknaden för både fantasy och e-böcker är större på andra håll i världen. Men arbetet med översättningen ligger på is medan jag arbetar på de fristående romanerna. Serien kan misstas som standardfantasy, men dess sammanlagt 260 kapitel rymmer många djupa frågor. Två av de bärande teman som förekommer i serien är osäkerhet och livsval, och serien är emellanåt ganska mörk.

*Eldskungen. En storslagen trilogi där jag mer eller mindre fastnat på andra delen. Dess första del mottogs relativt väl av förlagen, men något förlagskontrakt blev det ändå inte. Självklart ska den bli färdigskriven, men arbetet har stått ganska stilla under en tid nu så jag vet inte när den kan tänkas bli klar. Med ett ganska omfattande persongalleri, flera parallella handlingar och ganska actionfylld handling är det en tämligen svår serie att skriva. Det märks att mitt liv såg annorlunda ut när jag började skriva på den, jag skulle inte påbörja ett sådant mastodontprojekt idag. Dock är det spänning och äventyr för hela slanten, high fantasy när den är som allra bäst vågar jag påstå!

Kommentera

