Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Om namn – del 1

Vad ska karaktärerna heta? Det är den ständiga frågan som alla skribenter verkar ställa sig. Mer än en gång har jag stött på skribentvänner som slitit sina hår över problemet med att komma på bra namn på sina karaktärer. Det är ofrånkomligt att namnen är bland det allra svåraste att komma på. Varje karaktär måste ha ett namn som fungerar med dess personlighet utan att det känns klyschigt och övertydligt. Det går aldrig att komma på någon universallösning på namnproblemet, men i det här och kommande inlägg kommer jag att berätta hur jag själv resonerade när jag valde namnen till de viktigaste karaktärerna och de viktigaste platserna i Det magiska förbundet.

  • Elio. Jag brukar kalla honom huvudperson eftersom han är den som förekommer mest, men egentligen har serien fler huvudpersoner. Jag valde namnet Elio eftersom jag kände att jag ville ha ett kort namn (helst bara en stavelse). Elio känner inte till något om sin bakgrund och det är hans adoptivfar som ger honom namnet. För någon som känner sig vilse i tillvaron (vilket Elio definitivt gör) kändes det logiskt med ett kort och enstavigt namn.
  • Isabella. Elios adoptivsyster. Jag resonerade motsatsvis här, Isabella är inte alls lika vilse som Elio utan tvärtom både modig och bestämd, samtidigt som hon har något sårbart inom sig. Isabella är ett namn som signalerar både styrka och sårbarhet, och därför valde jag det.
  • Mederin. Elios bäste vän som blir magikerlärling. Ett namn som är avsiktligt påhittat för att föra tanken just till en magiker. Det kan låta klyschigt, men man ska ju ha i åtanke att somliga namn uppfattas som magikernamn därför att personer som blev magiker hette så. Jag valde avsiktligt samma vokaler som i Merlin.
  • Gardor. Den stöddige ledaren för utbrytarstaden Aldyra. Jag hade Gaston från Disneyfilmen Skönheten och odjuret i tankarna när jag skapade den karaktären, och därför hittade jag på ett namn som påminde om just Gaston. (Jag tror dock att Gardor är en betydligt mer nyanserad karaktär än den tämligen stereotype Gaston.)
  • Novalie. Nu börjar det bli lite jobbigt. Elios kärleksintresse hette faktiskt Candida i de första utkasten, men efter att min vän Sofie Trinh Johansson påpekade att det var ett namn på en svampsjukdom och därför helt otänkbart fick jag komma på ett nytt namn. Jag snappade upp namnet Novalie från ett tv-program på TV4, som jag dock inte minns namnet på.
  • Kiara. Prinsessan Novalies helgalna kammarjungfru har hunnit byta namn några gånger genom processen. Långt fram i processen hette hon Chiara, men eftersom jag var rädd att det skulle blandas ihop med Candida ändrade jag stavningen. Sedan ändrades Candida till Novalie, men stavningen Kiara fick vara kvar, trots att bokstaven k kändes som en märklig bokstav att inleda ett namn i riket Dianor.
  • Nico. Den uppstudsige väktaren fick också avsiktligt ett namn med så få stavelser som möjligt. Nico valdes för att föra tankarna till Niccolò Machiavelli (1469-1527). Machiavelli beskrev i sin bok Fursten den perfekte härskaren som ”en hänsynslöst maktfullkomlig monark, vilken dock måste vinna folkets gillande eftersom en härskare inte kan regera utan stöd.” Det är ungefär så den taktiske men paranoide Nico också resonerar genom att hela tiden se till att vara vän med rätt personer, men köra över alla andra.
  • Zamudar. Magikern som slöt det magiska förbundet och tog makten över Dianor. Ett tämligen generiskt namn som för tankarna till någon som inte är något vidare snäll, varken mer eller mindre. Övervägde att byta till ett namn som inte var så uppenbart bad guy, men jag tyckte att det fungerade så bra att jag lät det vara kvar.

I morgondagens inlägg kommer jag berätta om fler namn!

Ett svar

  1. *svar*: ja wii fit är bra!🙂

    2012/03/19 kl. 18:46

Kommentera

