Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Jag är olycklig för Aftonbladet

Aftonbladet 23 december 2011

Den som i likhet med mig ofta läser Avigsidan, där diverse grodor och andra konstigheter från medierna samlas, är väl bekant med begreppet journalistmatte, det vill säga när en journalist räknar fel på ett rent vardagligt mattetal (och som förekommer pinsamt ofta), men här verkar det istället vara frågan om det närbesläktade journalistsvenska. ”Jag är lycklig för Britney”, är det ett pinsamt försök att förnya språket med anglicismernas hjälp eller är det helt enkelt ett ovanligt pinsamt språkfel? (Eller, hemska tanke, ytterligare en artikel som översatts med Google Translate? Men det talar vi såklart tyst om.)

Förr i tiden korrekturlästes alla (eller åtminstone nästan alla) tidningstexter av en professionell språkvårdare innan de publicerades. Nuförtiden förlitar sig åtminstone Expressen, DN och SvD på läsarnas hjälp för att korrigera texterna. De har nämligen en knapp invid alla sina artiklar där det står ”rapportera skrivfel”, eller liknande. Aftonbladet har ingen sån knapp, för de skriver aldrig fel (åtminstone verkar de tro det själva). Och därför publiceras såna där konstigheter. Journalister är pigga på att beklaga sig över hur många ilskna mail de får av sina läsare, men jag tror att de skulle få betydligt färre mail om de bara inte hade så bråttom med att lägga ut sina inlägg. De flesta felaktigheter som publiceras är ganska lätta att undvika och skulle upptäckas om man bara gav sig tre minuter till att läsa igenom texten en gång till.

Jag är olycklig för Aftonbladet.

(Märk väl att jag inte ens har berört det faktum att artikeln med det konstiga språkbruket dessutom handlar om kändisskvaller …)

(Efter att jag skrivit färdigt ovanstående inlägg hittade jag även lågvattenmärket här under, också den från Aftonbladets webbsida! Jag orkar inte ens kommentera den.)

Aftonbladet 111228

Ett svar

  1. Svar: Jo men när jag inte bloggade så bra igår hade jag inte lika många läsare!:/

    2012/03/21 kl. 07:18

Kommentera

