Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Är det pappersdoften som är det viktiga?

Många av mina skribentvänner som inte alls delar samma entusiasm för e-boken som jag gör uppger att de saknar ljudet av bläddrande papper och doften av pappret när de läser en e-bok. Ljudet av papper som bläddras går att åstadkomma konstgjort (tror att det finns redan på flera läs- och surfplattor). Värre är det då med pappersdoften, den är ohjälpligt omöjlig att åstadkomma på konstgjord väg. Personligen förstår jag inte riktigt vad den där pappersdoften är för något och på vilket sätt den är så pass åtråvärd. Den mycket speciella doften på biblioteket i Bollnäs, där jag tillbringade mycket tid som liten, uppfattade jag som en otäck blandning mellan allt som böckerna utsatts för i den miljö de befunnit sig medan de varit utlånade, eventuellt utblandat med den otäcka doften av limmet som höll ihop sidorna. Det var trots, snarare än tack vare, den där ”pappersdoften” som jag tillbringade så mycket tid på biblioteket. Bokhandeln i Bollnäs (där jag också tillbringade mycket tid) luktade gammal möbelaffär, och det var definitivt inte för den otäcka doften som jag spenderade så mycket tid därinne.

Nej, doften av papper är ett dåligt argument till att vilja se sina böcker i tryckt form istället för digital form. Jag har ett bättre förslag. Trots att jag är en stor anhängare och förespråkare av e-böcker kan jag nämna en anledning till varför jag ändå skulle vilja se mina böcker i tryckt version, och det är för att en tryckt bok tillåts ta plats på ett helt annat sätt än en e-bok. Skuggan över Dianor i e-boksversion upptar 350 kb. I tryckt version skulle den omfatta litet drygt 300 sidor, och därigenom uppta några hyllcentimeter i bokhyllan hos den som köpt boken. Mitt namn på bokens rygg skulle vara synligt för alla som betraktar bokhyllan. Den känslan hade varit skön att känna, att mitt namn också får synas, att mina verk får ta plats. På en normalstor hårddisk på 1 TB (terabyte) ryms nästan 3 miljoner e-böcker som är 350 kb! Det innebär att mina verk i form av ettor och nollor i praktiken upptar ett utrymme som motsvarar en deciliter vatten i en sjö och bara är synligt för den som använder datorn!

Den som tillåts uppta utrymme i någons bokhylla är definitivt utvald. Till skillnad från en hårddisk är utrymmet i en bokhylla definitivt inte obegränsat. Och att vilja ta plats och vilja synas är ett bättre argument att ta till än att man vill känna pappersdoften.

4 svar

  1. Nej, det är inte doften jag är ute efter. Snarare känslan av papperet mellan fingrarna. Jag har inget mot e-böcker, men den rätta känslan hittar jag inte där.
    Jag gillar också att springa på bibliotek och i bokaffärer. Tanken på alla ord som finns samlad där ger mig en känsla av eufori, och kan ibland ge mig lusten att snurra runt, runt med armarna rätt ut.

    2012/03/22 kl. 09:57

  2. Först vill jag bara säga att när det gäller e-böcker tycker jag att alla ska lyssna på Johan. Han har stenkoll på de rackarna. Så, gott folk! Skaffa en läsplatta och tanka hem lite sköna titlar. Börja gärna med Johans egna alster!🙂

    Jag har ”vuxit ifrån” bibliotekens skönlitterära avdelningar. Numera är det bara fackböcker för arbeten eller korta deadlines jag bryr mig om de få gånger jag befinner mig bland publika böcker. Det är inte särskilt trevligt med böcker som ANDRA har pillat på. Med en e-bok får man en sprillans ny bok varje gång man öppnar den. Inga kladdiga fingeravtryck eller kaffestänk. (Eller andra suspekta fläckar, vem vet var folk suttit och läst eller vad de gjorde under tiden. Brr!)

    Och jag håller med om att en del böcker verkligen luktar skunk. Eller värre.

    Så, har folk tröttnat på att läsa mitt inlägg och bestämt sig för att köpa e-böcker för glatta livet nu? Bra, då kan jag erkänna att jag känner mig träffad av ditt blogginlägg!🙂 Det finns de böcker som doftar … hägrande äventyr, förväntan, nya perspektiv – bok!, helt enkelt. Och det konstgjorda bläddrandet är inte samma sak som riktigt. Ljudet från folk som bläddrar beror dels på personen själv men dels också på sinnesstämning, relationen till boken och omständigheterna i övrigt! Det är faktsikt rätt häftigt att sitta och lyssna på!

    Det där att ta plats är riktigt intressant. Jag vill personligen inte bara läsa böckerna, jag vill äga dem! Jag vill kunna titta på dem med samma blick andra har vid lösgodiset. Det är inte bara den fysiska formen och att kunna ta på böckerna som får mig att rata e-böcker, det är att se sina böcker trängas på hyllmeterna och längta efter den där stunden när man kan plocka fram dem. Igen och igen och igen! Och se på böckerna att de blir lästa. (Inte av vem som helst som låneböckerna, utan här hemma!) Se favoriterna och de som bara är bra tillsammans och låta ingivelserna styra vilken man tar. Känna i fingertopparna att man kommit si och så långt i boken medan det är resten kvar. Slippa hålla koll på laddare …😉

    Samtidigt är det ju lite miljöbovigt att vara så bokpossessiv. Det är därför jag gladeligen låter andra älska e-böcker. Då kompenserar ju de för mitt pappersslöseri och bokfraktande så att jag kan fortsätta hamstra pocket och inbundet utan samvetskval! Win-win!🙂

    2012/03/22 kl. 16:56

  3. Håller med Anitha, det är känslan av att hålla i boken, vända bladen och kunna ligga i sängen och läsa, även på sidan … men jag är egentligen inget tillförlitligt ”vittne” för jag har inte provat att läsa från läsplatta ännu, ligger lite efter min tid sas. Jag tror att de yngre inte alls bryr sig om ovanstående argument. ;D

    2012/03/22 kl. 19:51

  4. Just dofter är nog ganska personligt gällande vad folk tycker om eller inte. Jag gillar dock den typiska boklukten och blir alldeles salig när jag utsätts för hyllmeter efter hyllmeter av gamla, dammiga böcker.

    Jag har testat att läsa på en platta och från den vanliga datorskärmen, men det blir inte samma sak som att hålla i den faktiska boken. När jag läser befinner jag mig på väldigt många olika ställen. På bussen ogillar jag när/om någon läser över axeln och vinklar därför boken på ett sådant sett att bara jag ser vad som står. I sängen lutar jag boken på ett sådant sätt som inte går med en läsplatta (i det här fallet en iPad) för att skärmen då ändar ”håll”. Och det är mycket smidigare att läsa och hålla en bok i ena handen medan man gör andra saker med andra handen. Jag har i alla fall utvecklat ett speciellt grepp för det😉

    Men så kommer förstås nackdelen med att ha ”riktiga” böcker hemma. Bokhyllorna tar lätt slut.

    2012/03/22 kl. 23:24

Kommentera

