Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

En annorlunda inspirationskälla

Egentligen ska man vara rädd om sina ”yrkeshemligheter”, men jag tänkte ändå berätta litet grann om något som varit en stor inspirationskälla för mitt skrivande och som hjälpte mig att få upp ögonen för fantasyn. Det jag talar om är tv-spelen. Som 80-talist växte jag upp med 8- och 16-bitars Nintendo och stampade på elaka Goombas i Super Mario-spelen. Men det var kanske inte just den serien som intresserade mig allra mest. The Legend of Zelda (1986) var nog min allra första kontakt med ett fantasyinfluerat tv-spel (även om jag gillade uppföljaren Zelda II: The adventure of Link (1987) bättre). Andra spel med fantasyinfluenser som jag uppskattade var förstås Castlevania-serien och Wizards & Warriors-trilogin (som jag skrivit om tidigare).

Utöver att läsa mycket böcker spelade jag mycket tv-spel som ung, och jag upptäckte att tv-spelen gav mig en känsla som påminde om bokläsandet. Att följa Link, Simon Belmont eller riddaren Kuros genom ett helt spel med alla dess vedermödor var för mig ungefär samma sak som läsa en spännande bok, en bladvändare där man hela tiden måste veta vad som händer på nästa sida. Känslan av att utforska kusliga ruiner och underjordiska labyrinter, och att leta efter försvunna skatter och besegra mäktiga fiender, var en känsla som jag ville ta med mig när jag började skriva fantasy.

Mitt skrivande kan ses som en ren hyllning till tv-spelen, både de jag spelade som barn och de jag spelat som vuxen (för jag spelar givetvis fortfarande!). Den som vill kan troligen hitta en hel del influenser från olika spel i mitt skrivande. Jag har hela tiden sett en utmaning i att försöka återskapa känslan av ett spännande tv-spel genom mitt skrivande, men givetvis har jag även försökt ta det hela ett steg längre och få med det som är svårt att skildra i ett spel.

Om jag skulle dedicera Skuggan över Dianor till någon så vore det nog alla dem som skapar och har skapat de spännande tv-spel som förgyllt mitt liv. Utan dem hade det nog inte blivit någon fantasy för min del.

Kommentera

