Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Varning för upprepningar!

Idag tänkte jag kort och gott höja ett varningens finger för någonting som jag själv lyckas med pinsamt ofta och som alltid är lika förargligt. Det är dock ingenting att blunda för, utan det är bara att lyfta fram det, eftersom jag gör fel precis som alla andra: Tjatiga upprepningar! Nedanstående citat kommer från ett forum på nätet där jag och några till diskuterade hemsidor. Felet jag gjorde i den här meningen tror jag att alla upptäcker ganska snabbt.

Själv valde jag dock avsiktligt johanlindback.com med a istället för ä avsiktligt för att inte krångla till det för dem utanför Norden.

Jag tror att ni alla såg det, ordet avsiktligt förekom två gånger! Adverbet i fråga gick att placera på två ställen i meningen, och jag lyckades såklart placera det på bägge! Ganska typiskt mig. Men tyvärr är det nog inte bara tankspridda jag som gör det felet, utan jag har sett det i fler texter. Det är lätt hänt, och tyvärr upptäcker man det inte alltid förrän det är för sent. Även om det inte hade hjälpt i det här fallet (eftersom det inte går att redigera inlägg i efterhand på det aktuella forumet) så efterlyser jag ändå en funktion i ordbehandlingsprogrammen som reagerar om man använder samma ord två gånger i samma mening (eller till och i två meningar efter varandra). Det finns sällan anledning att använda samma ord två gånger i en mening, och i regel inte heller två meningar efter varandra. Citatet nedan är ett bra exempel på det och kommer från ett inlägg jag skrev till en av mina vänner på Facebook (läs och gråt, det gjorde jag när jag såg vad jag skrivit …):

Har roat mig med att googla på ”otrevliga kändisar” emellanåt. Man blir smått chockad över vad man får läsa emellanåt.

Kommentera

