Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Olika sätt att få ut e-böcker

En av mina skribentvänner på kapitel 1 ställde en intressant fråga angående hur man gör för att ge ut en e-bok. Jag tyckte att frågan var så pass intressant att jag lät svaret jag skrev ligga till grund för det här inlägget.

Det är inte alls svårt att ge ut en e-bok! Det kan ta lite tid, men svårt är det inte. Inte heller behöver det kosta något, beroende på vilket alternativ man väljer.

Det finns flera alternativ. Vill du göra allting själv och släppa e-böckerna i egen regi kan du läsa på min blogg hur jag gjorde e-bok av Skuggan över Dianor (se exempelvis här och här).

Vill man att e-boken ska vara tillgänglig genom elib kan man anlita bland andra Recito. De gör hela jobbet med konvertering och sånt. Det kostar 2000 per bok. Fördelen med att göra på detta sätt är att boken kan lånas genom elib (dvs. lånas som e-bok via nätet med ett vanligt lånekort) samt att den kan köpas via nätbokhandlar (som e-bok).

Vill man få ut den för försäljning på Amazon och liknande är Smashwords det givna valet. Smashwords sköter all konvertering, men manuset måste vara formaterat enligt deras riktlinjer för att det ska godkännas. Man kan själv välja om man vill ta betalt för e-boken eller låta den vara gratis.

Värt att nämna är att det inte behövs något ISBN-nummer om man bara ger ut sin publikation som e-bok i egen regi. ISBN behövs bara om man ger ut en bok i tryckt version. Om man däremot ger ut en bok i både tryckt version och som e-bok behöver de olika nummer.

Kommentera

