Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Måste allt bli film?

Ibland stöter man på två konstiga nyheter på samma gång. Två nyheter som trots att de inte har med varandra att göra ändå hänger ihop och pekar på ett riktigt tragiskt fenomen. Två av nyheterna som jag stötte på den 6 februari var att det skulle göras film av Dominique Strauss-Kahns sexskandal samt en film om Katy Perry. För mig är det hela obegripligt. Inget av de båda filmprojekten känns som någonting som får mig att vilja gå på bio.

Den tragiska sanningen bakom de båda filmprojekten är förmodligen att filmbolagen nuförtiden i första hand vill satsa på historier kring personer och händelser som redan är välkända och som inte behöver presenteras för publiken. Både sexskandalen och Katy Perry är så pass välkända att de båda filmerna får mycket extra välbehövlig uppmärksamhet genom detta. Filmbolagens feghet är riktigt sorglig, men i slutänden är det faktiskt vårt eget fel. Vore vi filmkonsumenter lite modigare och lite mer nyfikna tror jag att filmbolagen skulle visa större mod när det gäller att spela in filmer.

Många bestsellers filmatiseras, men i en perfekt värld skulle ännu fler böcker bli filmer. Att en bok kanske inte har sålt i miljonupplagor är inget som hindrar att det blir en blockbuster. Vem låter bli att se en film därför att Jag har inte läst boken? Nej, precis. Fram för modigare filmbolag och mer nyfikna filmkonsumenter.

(Efter att jag skrivit det här inlägget stötte jag på den här nyheten, som handlar om att stölden av en serietidning tillhörande Nicolas Cage år 2000 också ska bli film …)

Kommentera

