Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Researchen före eller efter?

Det här inlägget är en kommentar på det här inlägget från Debutantbloggen, där Manne Fagerlind resonerar kring huruvida det är enklast och bäst att göra sin research före eller efter att man har skrivit sitt manus. Manne skriver såhär:

Tidigare såg jag research som ett slags nödvändig späkning, som pluggandet innan en tenta eller fastan innan påsktiden. Något mindre roligt som man var tvungen att ta sig igenom innan man kunde börja skriva av hjärtans lust.

För mig är det nog snarare tvärtom. Jag gör nästan all min research innan jag börjar skriva. Jag måste nästan arbeta på det sättet, för researchen har kommit att styra handlingen i ganska stor omfattning. Mina efterforskningar om speciella miljöer har inspirerat till händelser som jag troligen inte fått idén till annars. Uppslaget till en avgörande händelse i den avslutande delen av Eldskungen kom när jag läste på om glaciärer, jag hade aldrig kommit att tänka på det annars. Likaså är ett mycket speciellt avsnitt i andra delen av samma serie inspirerad av saker jag stötte på när jag läste om havskuster.

Det händer såklart att jag kollar upp saker medan jag skriver, men det är sällan jag justerar någonting rent faktamässigt när manuset väl är avslutat, då brukar allt fokus ligga på berättandet och språket. Och till skillnad från Manne tycker jag faktiskt att det är väldigt kul att göra research! Jag ägnade en hel sommar åt att samla fakta inför Det magiska förbundet (vilket gav mycket överskottsmaterial som använts till Eldskungen), och jag hade riktigt kul. Jag kanske skiljer mig från många andra skribenter, eftersom jag älskar att göra research, men avskyr att redigera.

Kommentera

