Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Intet nytt under solen

Jag tror att Sam Sundbergs krönika från SvD med titeln: E-boken läser läsaren väckte en hel del uppmärksamhet häromdagen. Jag citerar några stycken ur den:

Ta en så enkel sak som att din läs-app vet hur långt du kommit i en bok.

Tänk dig sedan att app-makaren skulle skicka siffrorna till förlaget: 41 procent av läsarna gav upp på sidorna 97 till 111. Dags för en reviderad upplaga?

Lägg till det information som att läsarna i genomsnitt orkade åtta sidor åt gången, men att bara fem procent av läsarna pausade under läsningen av sidorna 22 till 41, och en bladvändarnas vetenskap börjar ta form.

Någon skulle kunna säga att ”storebrorssamhället” har nått fram till e-böckerna. Själv tänker jag bara på några saker jag läst i alla dussintals böcker med ”onödigt vetande” som jag plöjt genom åren. Redan långt före e-böckernas tid gjorde ett förlag ett experiment genom att placera lappar i ett gäng utvalda böcker där man ombads ringa ett visst telefonnummer när man läste lappen. Alla böcker såldes, men endast 10 % av bokköparna ringde det aktuella numret. Slutsatsen blev att folk köper böcker, men läser dem inte. Ett annat förlag krävde i bokens slut att läsaren kontaktade förlaget för att de skulle skicka det sista kapitlet. Intet nytt under solen, läsarnas beteende har nog iakttagits så länge det har funnits böcker. I en bransch som omsätter så många miljarder årligen lämnas inget åt slumpen.

Själv tycker jag att det är en utmärkt idé att förlagen får reda på var någonstans läsaren tröttnar någonstans (om man nu av någon anledning inte kunde lista ut det själva). Det är ju meningen att författare och förlag ska kunna ta lärdom av sina misstag. Att något program skickar anonym användarstatistik stör mig inte det minsta, våra datorer (och smartphones) är högst sannolikt redan fulla utav såna program. Du har troligtvis accepterat det genom att klicka på Jag accepterar (eller motsvarande) när du installerade programmet.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att jag tycker att det vore jättetråkigt om någon uppfattade e-boken som någon form av spionverktyg. Att man samlar anonym användarstatistik från olika dataprogram är varken ovanligt eller konstigt. Syftet är att förbättra produkten, och den tanken är god. Lämnar man allting åt slumpen blir det nog ganska svårt att göra affärer till slut.

Kommentera

