Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Varför e-bok?

En fråga som man kan ställa sig är: Varför har jag valt att göra Skuggan över Dianor tillgänglig som e-bok? Det vore enkelt att säga att det är för att inget förlag var intresserat av den, men det är långt ifrån hela sanningen. Det stämmer att jag har skickat runt den till ett antal olika förlag och fått ett antal refuseringsbrev, men det var en äldre version som skilde sig från denna på många sätt! Den här versionen, som har en helt ny början, ett väsentligt bearbetat slut, och som har ändrats och skrivits om på åtskilliga ställen där emellan, har jag faktiskt aldrig skickat till något förlag. Sedan den gjorde sin vända hos förlagen under 2008-2009 har jag insett att fantasy inte är en genre som går att sälja in hos svenska förlag. Visst finns det några titlar som faktiskt har antagits av förlagen, men jämfört med titlar som inte är fantasy har det varit svårt. Därför har jag givit upp tanken på att få den utgiven, för mig är det viktigare att den blir läst.

(Den är dock förstås fortfarande tillgänglig för det förlag som eventuellt är intresserat.)

Kommentera

