Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det här med musik och internet …

Jag har tidigare skrivit att jag planerade en release med remixade låtar från förra årets Wintersleep-release. Tyvärr verkar jag få skjuta lite på de planerna. Har just upptäckt att det kommer att kosta pengar att fortsätta hålla Wintersleep tillgänglig på Spotify m.fl. försäljningsställen. Jag är inte det minsta sugen på att kosta på pengar på en release som jag inte är helt nöjd med, därför kommer jag att ta bort låtarna så småningom. Eventuellt lägger jag upp låtarna igen i ommixade och nyinspelade versioner, men det är ett stort arbete och jag vet inte om jag kan ta på mig det just nu. Får skriva upp det på min ”att göra-lista”. Musiken är (vid sidan av skrivandet) mitt största intresse, och jag har inga planer på att sluta med den.

Nackdelen med Spotify är att långt ifrån alla använder det, och de flesta som använder det har gratisvarianten där man bara kan lyssna 10 timmar per månad. Vem skulle offra nästan 80 minuter av sin dyrbara tid på att lyssna på Wintersleep? Därför lutar det mer åt att jag kommer att använda SoundCloud i fortsättningen. Lägger jag upp mer än 120 minuter musik där (och jag lovar att jag har så mycket musik) måste jag dock skaffa ett abbonemang som jag får betala för. Noterar med viss ironi att det är komplicerat att få ut sin musik på nätet, men enkelt att få den piratkopierad …

Kommentera

