Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

En lämplig författare

Det är nog inte alla som hört talas om Vikram Seth (född 1952), men han är ändå en ganska intressant författare. Efter att ha skrivit sitt mest kända verk, En lämplig ung man (1993) har läsare och förläggare väntat på en uppföljare, men Seth har hela tiden valt andra vägar och skrivit böcker som ingen väntat sig, bland annat Kärlekens musik (1999) som åtföljs av ett tillhörande soundtrack med musik av Beethoven. Just nu är Seth aktuell med boken The Rivered Earth, som består av fyra libretton (!) (dvs. texten till en musikal eller opera) som tonsatts av Alec Roth. 2013 väntar dock uppföljaren till En lämplig ung man (källa).

Man kan inte annat än avundas en författare som behärskar så många olika stilar och hela tiden lyckas behålla sina läsare. Man kan tro att en författare som byter stil och inriktning så pass ofta riskerar att förlora sina läsare längs vägen, men Seth har lyckats med denna svåra balansgång. (Debuten Golden Gate (1986) bestod av 590 sonetter på rim!) Själv har jag inga ambitioner att skriva något annat än fantasy. Jag bygger hellre upp en läsarskara inom den genre jag behärskar bäst än att försöka förvirra mina läsare genom att ständigt ändra inriktning, men det är intressant att se att någon faktiskt har lyckats. Skulle vilken författare som helst kunna behålla sina läsare trots sådana våldsamma byten i stil och inriktning, vad tror ni?

(Ursäkta ”kvällstidningsrubriken” på det här inlägget, men jag kunde inte låta bli!)

Ett svar

  1. Jag har läst Vikrams ”En lämplig ung man” men skulle nog knappast börja läsa poesi bara för just han skriver det. En fortsättning på romanen kommer jag definitivt läsa. Jag skriver fantasy, men håller även på med en ungdomsroman utan fantastiska inslag. Om den blir utgiven tror jag inte att de läsarna automatiskt börjar läsa fantasy. Med fantasy är det mestadels så att man gillar det eller inte alls.

    2012/04/04 kl. 14:14

Kommentera

