Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Skriva om tre gånger?

Stephen King ryktas ha gett rådet att en bok inte är färdig förrän författaren skrivit om den tre gånger (även Harold Pinter verkar vara inne på samma spår enligt den här artikeln). Det här inlägget handlar om hur jag ser på det hela. Personligen ser jag ingen anledning alls att skriva om något som man faktiskt känner fungerar. I mina manus finns textstycken som är i princip orörda sedan jag först skrev dem, blandat med andra stycken som garanterat skrivits om fler än tre gånger. Det är bättre att ägna tid och kraft åt de delar av boken som man haft problem med under skrivandet, och låta övriga delar vara. (En förlagsredaktör och eventuella testläsare kan givetvis ha synpunkter som man bör ta till sig, men det är underförstått.)

Det stora felet King och Pinter gör är att utgå ifrån att texter blir bättre när man skriver om dem. Det stämmer säkert för somliga, men långtifrån alla. Att skriva om en text tre gånger skulle enligt Kings resonemang vara en form av mirakellösning som närmast garanterade ett bra resultat. Sådana mirakellösningar existerar inte! ”Ta två tabletter så blir boken jättebra”, ungefär. Det fungerar inte riktigt så. En annan populär mirakellösning verkar vara att man alltid ska stryka de första 50 sidorna. Samma sak där.

Det finns all anledning att lyssna på råd från så pass framgångsrika författare som honom, men som med allting annat gäller det att tänka själv. Jag personligen har ingen nytta av det här rådet. En händelse som illustrerar det hela på ett pinsamt tydligt sätt var när två hela kapitel från mitt projekt Eldskungen spårlöst försvann och jag inte hade något annat val än att skriva om dem helt och hållet. Inget av kapitlen blev bättre, det handlade bara om att försöka återskapa den känslan (det flow) som jag befann mig i när jag skrev de båda kapitlen första gången. När jag skrev samma sak för andra gången fanns inget flow att tala om. Snarare höll det hela på att resultera i att jag blev flintskallig, för det var inga enkla kapitel det handlade om. Jag är helt övertygad om att de första versionenerna var bättre. Med Kings resonemang skulle det andra utkastet ha blivit bättre, men så var icke fallet.

Alla framgångsrika författare kan ge värdefulla råd, men för en strävande skribent är det minst lika värdefullt att inse vilka råd som inte kommer att hjälpa för just honom/henne.

3 svar

  1. Min filmmanusförfattarlärare sa exakt samma sak. ”Klipp inte och klistra, skriv om”, sa han, och jag håller nog med.
    I mitt nuvarande projekt har jag anammat det han sa, och resultatet…ja ni får bedöma själva så fort den kommit ut.

    2012/04/08 kl. 09:48

  2. Förut klippte och klistrade jag alltid när jag tittade över mina egna texter. Men märkte att flytet i språket lätt försvann och att jag ibland upprepade mig. Numera skriver jag ofta om istället. Inte allt förstås – det känns jobbigt! Ibland lyckas man ju få till något direkt också : ) !

    2012/04/09 kl. 20:14

  3. Efter ett par gånger blir det ofta sämre. Jag vänder och vrider på orden, ser bara orden och en mening i taget. Men när jag skrev första gången var jag i sammanhanget. Jag levde mig in i karaktärerna och berättelsen. Men visst måste jag redigera både en
    en och tre gånger och samtidigt hålla koll på ursprunget så att andemeningen inte försvinner.

    2012/04/11 kl. 01:15

Kommentera

