Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Är less verkligen more?

Somliga klyschor är så pass välspridda att de blivit en form av oemotsäglig sanning. Jag har tidigare skrivit om mina tankar kring uttrycket kill your darlings, och nu är det dags att ta i tu med ett annat ofta upprepat och tämligen innehållslöst uttryck, nämligen less is more. Jag har stött på det uttrycket i många sammanhang, både inom litteratur och musik, men oavsett sammanhang känns det lika klyschigt och meningslöst.

Den främsta anledningen till min aversion gentemot uttrycket är helt enkelt att det aldrig är sådär enkelt! Det finns inga enkla regler i världen som automatiskt leder till en bra bok. Allting handlar om på vilket sätt något görs. Det är nog ingen hemlighet att jag inte är särskilt förtjust i långa överlastade meningar fyllda med bisatser, utvikningar och liknelser. Men jag är heller inte särskilt förtjust i den raka motsatsen, dvs. korta, avhuggna meningar som lämnar mycket åt läsaren. En regel drar jag mig trots allt inte för att formulera, och det är att det sällan är ytterligheterna som blir bäst! Det som verkligen blir en bra bok är det man hittar där emellan. Men många av oss läser nog gärna en lite ”överlastad” bok som berättar en bra historia, trots att språket kunde ha varit enklare. Som sagt: Det finns inga regler som leder till en bra bok!

När det gäller själva innebörden i den gamla ”sanningen” att mindre blir mer är jag också tveksam. Många människor älskar avskalad singer/songwriter-musik med bara sång och akustisk gitarr. Jag tycker för det mesta att det är urtråkigt. Jag föredrar pampiga inspelningar med symfoniorkestrar. Det är nog inte svårt att göra en analogi mellan musiken och litteraturen. De böcker som jag skriver (och helst läser själv) är mer som en symfoniorkester, många olika teman och många olika stämmor i en vacker samklang. Böcker som snarare känns som en ensam akustisk gitarr och en ensam sångröst tilltalar mig sällan, och jag kan definitivt inte skriva den typen av böcker. Less is helt enkelt less (och ja, man blir faktiskt ganska less efter ett tag …)

Men jag kan ändå medge att det finns ett tillfälle där less faktiskt är more, och det är boktitlar. En boktitel som består av ett enda ord säger i regel betydligt mer än en boktitel på 15 ord.

How can less be more?
Yngwie Malmsteen

Ett svar

  1. Haha, ”jag blir less”, var bra sagt. Jag hör nog till dem som i första steget i ett manus broderar ut, sedan skalar jag av. I många fall är jag övertydlig och lämnar för lite tolkningsutrymme, så det jobbar jag med i redigeringsfasen. Men det får ju inte bli för less …

    2012/04/11 kl. 01:09

Kommentera

