Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

En bloggares uppgift

Som bloggare har man ett visst ansvar att säga ifrån emellanåt. Den här nyheten, som handlar om att Akademibokhandeln instiftade ett eget ”debutantpris” enbart i syfte att marknadsföra en författare på Norstedts (som i likhet med Akademibokhandeln ägs av KF Media) är inte okej! Jag brukar säga att det inte är förbjudet att göra reklam, och det är det inte heller, men, när man väljer att göra en pr-kupp av det slag som gjorts här måste man fundera lite över vad som händer om fler skulle göra samma sak. Såna där tilltag sänker värdet av litteraturpriser. Och det klena försvaret att man avser att göra det hela till något årligen återkommande tror jag på när jag ser det. Pr-kupper brukar inte vara årligen återkommande. Jag känner inte till något annat pris som börjat som en pr-kupp.

Som bloggare som bloggar om litteratur och skrivande ser jag som min uppgift att säga ifrån mot sånt här! Jag tror inte att jag är ensam om att vara mycket less på alla pr-kupper som förekommer i alla upptänkliga sammanhang. Jag är även less på att det är så svårt för medierna att genomskåda dem och att kupperna så ofta sväljs med hull och hår. Verkar något lite konstigt och lite för bra för att vara sant så finns det all anledning att misstänka att det faktiskt inte är sant!

(Av hänsyn till författaren som fick ”priset”, och som jag misstänker är helt oskyldig till detta, har jag valt att inte nämna hennes och bokens namn i det här inlägget. Den här kritiken är helt och hållet riktad mot Akademibokhandeln och Norstedts.)

Ett svar

  1. Sune

    Reklam, eller uttryckt med rätt ord, marknadsföring är 100% manipulerande skojeri.

    2012/04/11 kl. 09:22

Kommentera

