Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Nytänkande och gammaltänkande

Inför årets Oscarsgala var filmen The Artist nominerad i inte mindre än tio kategorier och vann fem statyetter. Det som får den framgångsrika filmen att sticka ut från mängden är att det faktiskt är en stumfilm, någonting som knappast gjorts sedan slutet av 1920-talet, när ljudfilmen tog över. Detta sker i en tid när allt fler författare gör ett nummer av att de inte skriver på dator och där många musiker ger ut sin musik på kassettband och vinylskivor. Är det en missnöjesyttring mot den moderna tekniken vi ser? I så fall får ni fortsätta ha ert missnöje för er själva.

Jag har inte varit rädd för att sticka ut hakan tidigare, och jag misstänker att jag gör det den här gången också. Inget i världen kan få mig att vilja se en stumfilm! Det fanns en anledning till att stumfilmen konkurrerades ut för mer än 80 år sedan, folket föredrog helt enkelt ljudfilmen. Samma sak var det när färgfilmen konkurrerade ut den svart/vita-filmen, när dvd-skivorna konkurrerade ut videoband, och vid åtskilliga andra tillfällen genom historien.

När gammal teknik närmast tvångsmässigt ska romantiseras långt efter att den fullständigt tjänat ut sin roll glömmer man gärna att det fanns en anledning till att tekniken blivit just föråldrad. Den blir föråldrad därför att det kommer nya alternativ som de allra flesta uppfattar som bättre. All ny teknik tas inte emot med öppna armar. Blu-ray har exempelvis inte konkurrerat ut dvd, vilket nog många väntade sig. Att dvd-skivorna överlevde teknikskiftet innebär att folk ansåg dem bättre än blu-ray. Så var inte fallet med stumfilm och skrivmaskin.

Jag vill inte se stumfilm, jag vill inte ha tillbaka de förhatliga kassettbanden och jag vill för allt i världen inte behöva skriva på skrivmaskin! Jag känner inget behov av att göra uppror mot det moderna samhället. Allt var inte bättre förr. Romantisera föråldrad teknik får ni göra utan mig. Det kan vara kul att skriva om, men jag vill inte behöva använda det i min vardag. Jag skriver nämligen inte för att få uppleva min vardag, för den får jag uppleva ändå. Gammaltänkande är inte nytänkande.

Ett svar

  1. Ha, ha, ha! Förstår dig…

    2012/04/12 kl. 12:42

Kommentera

