Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Om ett träd faller i skogen

En klassisk filosofisk fråga är Om ett träd faller i skogen och det inte finns någon som hör det – låter det något då? Det är inte den frågan jag tänker resonera kring i det här inlägget, men en närbesläktad fråga. Jag läste för några dagar sedan den här nyheten om att 20 % av all musik som ges ut i Sverige inte sparas i Kungliga Bibliotekets arkiv eftersom den enbart ges ut i digital form. Som lagstiftningen ser ut idag är det endast de som ger ut medier i fysisk form som är tvungna att skicka in pliktexemplar. Den musik som enbart ges ut i digital form (som exempelvis mp3-filer) bevaras inte. Även om just den artikeln som jag läste handlar om musik har detta även lika stor betydelse för e-böcker.

Om en bok ges ut, men aldrig trycks som en fysisk bok, existerar den då? Om man får tro Kungliga Biblioteket är det inte så, eftersom de enbart kräver pliktexemplar av fysiska medier. Det som jag skapar, e-böcker och musik som sprids digitalt, är man inte särskilt intresserad av. Ändå anser jag att mina e-böcker är precis lika mycket bok som vilken tryckt bok som helst. Min musik är inte mindre musik än den musik som finns på en cd-skiva, men ändå är det bara cd-skivor (och andra fysiska medier) som Kungliga Biblioteket är intresserad av.

Syftet med pliktexemplaren är att föra vårt kulturav vidare, vilket är en god tanke. Hur mycket intressanta utgåvor som man helt går miste om på grund av den inaktuella lagstiftningen vågar jag dock inte ens tänka på. Tror man att datorerna och internet kommer att försvinna i framtiden?

Lagen (1993:1392) om pliktexemplar av dokument har inte riktigt hängt med i utvecklingen (trots att både datorer och internet fanns redan då).

Kommentera

