Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Spar allt du stryker!

Egentligen är det emot min filosofi att spara sånt som man inte behöver. Den traditionella ursäkten ”Det kan ju komma till användning senare …” är rena munvädret i mina öron. I min värld slänger, säljer eller återvinner man saker som man inte behöver. Men det finns ett undantag, och det är när det gäller sånt man stryker i sina texter. Det finns flera goda anledningar att bevara sånt man strukit. Jag brukar spara mina strukna texter i separata dokument. En tumregel är att om det är mer än två meningar som stryks bör det sparas, och här är anledningarna:

  • Genom att spara det man strukit kan man hålla koll på vilken information som fallit bort. Jag strök ett helt kapitel i Skuggan över Dianor, men genom att jag hade kvar det kunde jag se vilken information som behövde läggas in på andra ställen. I det här fallet var det informationen om de tre månarna som istället lades in i kapitel 2.
  • Passager som strukits kan ibland, med viss justering, faktiskt användas på helt andra ställen. Det har hänt mig flera gånger.
  • Strukna textrader kan jämföras med bortklippta scener i filmer (som ofta finns på dvd-filmer) eller tidigare outgivna låtar (som ofta finns på samlingsalbum), dvs. att de kan komma till användning i specialutgåvor och liknande. Alla texter stryks inte för att de är dåliga, utan ofta stryker man för att öka tempot. I en specialutgåva har man knappast samma krav på högt tempo. Specialutgåvor inom litteraturens värld är inte helt vanliga, men de förekommer. Det verkar exempelvis bli vanligare att pocketupplagorna innehåller material som inte fanns med i den första utgåvan.
  • Man kan ju faktiskt ångra sig också. Då är det bra att ha texten lättillgänglig så att man kan lägga tillbaka den.
  • Som akademiker måste jag även lägga till att texter som stryks faktiskt kan vara intressanta för litteraturforskare. Också värt att tänka på.

Kommentera

