Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Att hålla professorer sysselsatta

James Joyce (1882-1941), författaren bakom klassikern Ulysses (1922) lär ha sagt följande: Jag har lagt in så många gåtor och pussel att det kommer att hålla professorer upptagna under århundraden, grälande över vad jag egentligen menat. Jag tycker att uttalandet förtjänar en kommentar. Vad är vitsen med att lägga in avsiktliga tvetydigheter i sina böcker enbart i syfte att hålla forskare (eller andra intresserade) sysselsatta? Låter tämligen meningslöst i mina öron.

En bra bok ger alltid upphov till intressanta diskussioner, men för mig känns det tämligen meningslöst att föra en debatt utifrån någonting där författaren själv har svaret, men där forskare kommer att bråka om vad som är rätt. Det känns för mig bara som en utstuderad form av PR-kupp. Om jag vore författare, och lika framgångsrik och hyllad som Joyce, skulle jag hellre vilja bli ihågkommen för att ha sagt: Jag hoppas att jag genom mina böcker har väckt så pass många frågor och funderingar hos mina läsare att det ännu efter många år fortfarande finns saker kvar som väcker funderingar, trots att jag aldrig avsiktligt försökte vara otydlig.

Det tycker jag känns som någonting bättre att sträva efter. Jag vill inte att någon ska gräla över vad jag skrivit, men jag vill att man ska kunna föra diskussioner kring det. Livet är inte något pussel där alla bitar endast passar in på exakt ett ställe, men en författares uppgift är enligt mig inte att skriva böcker där man överlåter tolkningen till eftervärlden. Man ska inte behöva fundera Hur menade Joyce egentligen här? utan snarare Det här stycket i Joyce bok fick mig att fundera över en sak. Det är i alla fall vad jag skulle sträva efter.

Kommentera

