Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Bra, Norstedts!

Jag efterfrågade i gårdagens inlägg en kommentar från Norstedts Förlag angående det som hände. Till min stora glädje har förlaget nu kommit med en kommentar där man tydligt tar avstånd från det som deras författare skrev. Det gläder mig. Ett så stort och välrenommerat förlag kan rimligtvis inte stödja ett sådant påhopp. Förlaget skriver att man har ”små möjligheter att styra enskilda författares agerande på nätet”. Jag var till en början skeptisk mot detta påstående, men jag utgår ifrån att Norstedts blev lika överrumplade av detta som alla vi andra och att denna förklaring är ärligt menad.

Vad som däremot är oacceptabelt är att förlaget (och gissningsvis även övriga förlag) saknar policy för hur deras författare ska förhålla sig till bokrecensenter och bokbloggare. Även om problemet med hat från författare som blivit sågade lyckligtvis verkar vara litet så är problemet med näthat desto större. Om förlagen inte har missat det så är bokbloggarna en av deras absolut viktigaste kanaler för marknadsföring. Därför efterfrågar jag hos samtliga förlag en policy för hur deras författare ska hantera negativa recensioner samt förhålla sig till bloggare/journalister. Även om en policy kan tyckas meningslös är det ändå en viktig markering från förlagets sida.

Det är viktigt att vi alla tydligt markerar att sexism och näthat aldrig är okej! Och en negativ recension ska aldrig tillåtas föranleda en sådan reaktion från en författares sida! Jag tror inte att någon drömmer om en situation där en recensent inte längre vågar ge böcker (välmotiverad) negativ kritik av rädsla för hur författaren ska reagera.

3 svar

  1. Bra Johan, det är exakt rätt tankar

    2012/08/10 kl. 17:43

  2. Om förlag hade en policy så borde det ju stå i den att författaren inte får kontrakt på fler böcker om han eller hon uppför sig fel på nätet. Men i detta fall är kanske Salme inte intresserad av att ge ut fler böcker, vad vet jag. Men liknande saker kommer säkert att hända igen, så en policy behövs. Hade jag varit hans förläggare hade jag sagt tack och adjö.

    2012/08/11 kl. 08:12

    • Håller med fullständigt. När jag hade mailväxlingen med förlagschefen funderade jag på att fråga om inte kontraktet och alla osålda böcker borde gå till pappersåtervinningen, men tonen var så hetsig ändå att jag kände att det inte var lönt.

      2012/08/11 kl. 15:35

Kommentera

